المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نادي نوبات الهلع

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13

فرج الله قريب
24-02-2008, 08:12 PM
اخوي المعتبر
قبل سنه كان يوجد عند عطار الماجد اللي فى اسواق العويس بعد كذا جاء الشيخ الله يحفظه للمخيم الصيفي عندنا فى جده ووزع على اعضاء المخيم والى الان عندي باقي منه لاني ازيد عليه من زيت الزيتون

فرج الله قريب
24-02-2008, 08:19 PM
اخوي المعتبر
الرقيه الموجوده بالموقع دائما اسمعه انا الا ن وانا داخله على النادي واكتب السماعه فى اذني واسمع الله يجزاه كل خير

فلها وربك يحلها
24-02-2008, 08:19 PM
الله يقدرني واحصل المحل ان شاء الله

وانشاء الله انك استفدتي منه

أسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفينا جيعا

دمتم بصحه وعافيه

فرج الله قريب
24-02-2008, 08:44 PM
اخواني واخواتي
انصحكم قرأت كتاب
العلاج النفسي والعلاج بالقرآن (رؤيةطبيةنفسيةشرعية)
د0 طارق بن علي الحبيب

روح الامان
25-02-2008, 02:19 AM
اختى فرج الله قريب

هل انتى شفيتى باستعمال الرقيه

فرج الله قريب
25-02-2008, 05:00 AM
اخوي روح الامان
بفضل الله ثم بالرقيه والقران وخاصه سورة البقره والدعاء والصدقه بنية الشفاء
انا الان احسن بكثير ولله الحمد والمنه وانا لا استخدم اي ادويه الا من قبل 14 سنه استخدمت لمده سنه دواء نسيت اسمه بس كان عن الاكتئاب والقلق
بس ياخوي دامت على الرقيه لعدة شهور متواصله وماخفي عليك تعبت كثير لدرجة مرت علي ايام واطلع من البيت ولا اكلم احد ودائما جوالى مغلق وايضا تلفون المنزل افصله من اقرب القربين لي ماجتمع معهم لاني كنت بحاله يعلم به الله بس مكتفيه بعيالي وزوجى وحتى هم اتجنب اختلط معهم كثير بس الحمدلله ازمه وعدت والحمد لله الذي تتم بنعمته الصالحات
الله يشفيني ويشفيكم
لأجل مو عشان نطلع ونضحك مع الناس ولا نمرح ونسافر اهم شئ نقدر نقوم بواجبتنا اول نصلى ونعبد الله وحنا مرتاحين وثم نقوم بواجباتنا العائليه وصلة الرحم

فلها وربك يحلها
25-02-2008, 05:32 PM
اختي فرج الله قريب

ان شاء الله دايم في تحسن وعقبال الشفاء التام ان شاء الله اهم شي الصبر واحتساب الاجر لان مهما صار لنا هو تخفيف من ذنوبنا وهذا دليل على حب الله لنا

انا مستغرب وين اختفى الاخ عماد والاعضاء الاخرين عسا خير ان شاء الله

أسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفينا جميعا

دمتم بصحه وعافيه

فرج الله قريب
26-02-2008, 05:07 AM
اخوي المعتبر
جزاك الله خير الله يشفينا جميعا يو الله ياخوان وياخوات بأذن الله انه ابتلاء وتخفيف ذنوب بس اهم شئ ألرضا والحمد
صدق وين الناس اختى دموع الشموع افتقدناك عس المانع خير وبعد اختي المبتليه مالك هالايام حس أن شاء الله تكوني بخير اما الاخ عماد ان شاء الله ميكون اختفى مره ثانيه بس اعتقد انه مسافر يرجع بالسلامه وياخوان وياخوات لا تبطون على النادي نبي تفاعلكم وتجاربكم وايش اخر التطورات
ودمتم بعافيه

امل جديد
26-02-2008, 12:50 PM
اخوانى واخواتى ف الله المعتبر وفرج الله قريب وكل اعضاء ناى نوبات الهلع اللى بجد حسيت بالراحه واامان من اول تواجدى معاكم
انا بايد رايكم فرج الله قريب والمعتبر فعلا ده ابتلاء من ربنا وان شاء الله يكون بيخفف بيه زنوبنا وان شاء الله ربنا يحتسبنا من الصابرين
انا باخد ادواء الحمد لله بانتظام والحمد لله بقرى القران باتنظام كل يوم ومواظبه على الصلاه وكان نفسى اصوم تطوع لله بس الدواء مانعنى من الصيام والحمد لله على كل حال
يارب يشفينا جميعا وفعلا يا جماعه والله افضل شىء هو الجمع بين الدواء والتوكل ع الله والصبر يعنى ربنا خلق الطب والدواء ناخد بالاسباب وبرضه نقرى الرقيه الشرعيه ونواظب على تلاوه القران ولا ننسى (( الا بذكر الله تطمئن القلوب ))

فلها وربك يحلها
26-02-2008, 05:02 PM
اختي فرج الله قريب

جزا الله الجميع خيرا ان شاء الله وعليكم بالدعاء لبعض في ظهر الغيب فانه من اهم دواعي الشفاء باذن الله

اختي امل جديد

انشاء الله سيخرج لنا امل جديد باذن الله قريبا وانا متفائل بل متاكد من اننا سنشفى باذن الله وننسى كل مامر بنا من الم ومعاناه واحسن شي اجمع بين الرقيه والدواء العلاجي مع الاهتمام جدا بالرقيه الشرعيه وسيحصل الشفاء التام باذن الله قريبا

اسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفينا جميعا

دمتم بصحه وعافيه

فرج الله قريب
26-02-2008, 06:06 PM
اخواني اخواتي
زي ماقال اخونا المعتبر الدعاء بظهر الغيب عنى انا ياخوان والله مانساكم من عرفتكم بقيام الليل ادعيلكم معي وارجو منكم نوحد الدعاء لاختنا (المبتليه)لانه هالايام تمر بنوبات هلع فظيعه وانا على اتصال معها وهى الان فى حاله يعلم به الله من ضيق وهلع وحمل ودواء نفسي ولا تنام وحتى الادويه والابر ماجابت نتيجه والله ياخوان قلبي يتفطر عليها الله يفرج كربه وكربنا جميعا ارجو ان لاتنسوه بالدعاء والتحري لاوقات الاجابه ولاتسوا ان هنا لك ملك يقول (لك مثله) الله يقدرنا على الدعاء وعليه الاجابه سبحانه قريب مجيب الدعاء

بلاعنوان
27-02-2008, 10:07 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعضــاء نادي نوبات الهلع ،،

صبــاحكم مليئ بالسعــاده ،، والامل ،،

هلي ان اسألكم ماذا يعني لكم الحـــزن ؟

ومذا تعني لكم نوبة الهلــع ؟

والى اين وصلنا بعــد العــــلاج ،، ؟ وهل هناك استجابه له ؟

اتمنى للجميع حياة هادئه ،،

تحياتي لكم

~ عنوان التفاؤل ~

امل جديد
27-02-2008, 12:59 PM
صباح الخير عليكم جميعا
بلا عنوان اسمحلى ارد على اسئلتك
الحزن بصفه عامه وقبل مرضى كان بيعنيلى فقدان اى شىء غالى ويمكن ده اللى وصلنى للمرض
انما بعد معاناتى اتغير عندى مفهومه نهائيااااااااا
وبقى بالنسبالى الحزن هو استسلامى للمرض ولنوبات الهلع وده كان ف بدايه مرضى انما الحمد لله الحال اتغير
اما نوبه الهلع فهى بالنسبالى عدو كل مره بيهاجمنى فيها بحاول اثبتلله انى اقوى منه وانى عارفه من جوايه انه ضعيف ومش هيقدر ياذينى لانى فهمت انه بيرهبنى لحظات وف الاخر بينتهى بمقاومتى له
انا عن نفسى الحمد لله ف تقدم مع العلاج بس فعلا العلاج لوحده مش كافى لازم لازم المقاومه والصب والثقه ف الله عزو وجل بانه هوالشافى وانه رحيم بينا جميعااااااا

emad5966
27-02-2008, 06:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
احييكم وادعو لكم بالشفاء فان النوبات وان كانت عابرة لكنها شىء رهيب والله ياخوان لكن الحمد لله على اننا وجدنا العلاج الذى يخفف من المها شوى الحمد لله على كل حال
ندعو للأخت المبتلية ان يشفيها ربنا ويعافيها من هذا البلاء ويجب عليها المقاومة
وافضل شىء وجدتة للمقاومة هو النوم ....النوم الكثير مفيد جدا وايضا الشغل الى ان اتعب تعب شديد
انا اشتغلت فى الاسبوع الماضى كتتير جدا جدا لدرجة انى كنت ارهق نفسى ارهاق شديد وذلك لأجل ان اضع رأسى على المخدة انام لكن ما كنت انام
انام يدوب 3 ساعات متقطعين ورغم كدة اقوم نشيط جدا
السؤال الان .....هل نحن مجانين فعلا ؟ .......فقد علمت اخيرا ان بعض المجانين مثل حالى لا ينام
وثانيا اذا كنا فعلا مجانين ....ولا يوجد علاج شافى نهائى بل معظمه مؤقت فهل
نرضى ونعتبر هذا من قضاء الله ....واذا رضينا فهل من حولنا سيرضون
بان لا ننام ونعمل بنشاط شديد .....
ارجو الافادة
مع العلم ان الرقية والقران .....
انا مدوام على سماع القران وقراءتة لكن الرقية لا
لماذا لا يوجد وقت .....انا احبكم فى الله
اما معنى الحزن بالنسبة لى ان .....احس انى هونت على الله وانة تركنى لدنياى
تفعل فى ما تريد احس انه يسر المعصية احس انه يعطينى ليسكتنى عن دعائة
عندما اشعر هذا الشعور اموت اكتئب تاتى النوبة .......
والان ارجو من سيادتكم الرد السريع على هذا السؤال
اذا كنت فعلا جننت فهل انت راضى بهذا المرض ؟ وتصبر علية
عماد

فلها وربك يحلها
27-02-2008, 08:32 PM
السلام عليكم

اختي بلا عنوان

الحزن هو ان نفقد شيئا كنا نستمتع به او نحبه بحيث لا يمكننا استعادته هذا هو الحزن برأيي

اما نوبات الهلع فهي شيء لا يعلم به الا الله سبحانه وتعالى فهي عباره عن مجموعه من الاحاسيس المرعبه والخوف الامتناهي مع شعور بالاكتآب وكره الحياة هذه هي نوبات الهلع في رأيي

اما العلاج فانا استخدمه والحمد لله تحسنت عليه جدا وقدرت اروح واداوم في الجامعه مع ان فيه شعور غريب مع شوية خوف بس الوضع ماشي ولله الحمد ولا اوصيكم بالرقيه الشرعيه ترى فيها خير كثير بعد اذن الله عز وجل

اخي عماد

لم نكن نتوقع ان تكون متشائما لهذه الدرجه ويا اخي احمد الله سبحانه وتعالى فانت تستطيع الخروج والقيام بعملك والاحساس بالنشاط وغيرك لا يستطيع ان يترك الفراش من المرض

واعيد واكرر واقول لك لا تياس من رحمة الله فان ماتحس به تكفير لذنوبك باذن الله ان احتسبت وصبرت وانت لست مجنون لانك لو كنت مجنون ماكان قدرت تكتب هنا في المنتدى
فاحمد الله يا عماد ولا تيأس من رحمة الله

دمتم بصحه وعافيه

امل جديد
27-02-2008, 11:12 PM
ليه يا عماد التشاؤم ده انا سمعت منك كلام كتير حسسنى انك متفائل وصبور ليه بسمع منك دلوقتى كلام عكس كده
انا من راى المعتبر فعلا انت لو كنت مجنون مكنتش كتبت هنا
ده مرض نفسى وبرغم انى بسمع انه مرض مزمن لكن الشفا بايد ربنا واللى خلقنا مش ممكن ينسانا وربنا قادر يشفينا نهائى منه
الصبر ثم الصبر ثم الصبر
والوكل ع الله مع الاخذ بالاسباب واللى هى الدوا ءوتلاوه القران والصلاه واللجوء الى الله
ربنا يقوينا جميعا ويشفينا جميعا قولوا اميــــــــــــــــــــــــن

فرج الله قريب
28-02-2008, 06:38 AM
اخى عماد
احمد الله على نعمة العقل وادعي الله بالثبات القلب والعقل ياخى مايصير هذا الكلا م لو انت مجنون كان ماتميز لا فى عملك الدنيوي والاخري لذلك انت الان تناقش وتكتب مثل ماقال لك الاخوان وانا اقول ارجو ياخوي لعد تقول هذا الكلام ولاتلفظ فيه (ومايلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد) الله اعطاك العقل والجسم والقوه وتقول كذا لالا ياخى انت فى كامل قواك العقليه بس انت مبتلي بهذا المرض وصدقني ياخي انه خير لك والله ياخي وياخوان وياخوات
انا مبسوطه بهذا المرض
بتقولون وش هذا الكلام اقول لكم ليش لان ان شاء الله ان ابتلاء وعشان دائما اكون حذرا من ان اقع فى معصيه او ان ابطش واتكبر واخذ شئ مو من حقي وامشي بنميمه او انافق وووو من كل الافعال التي اراءه فى الناس من صفات سيئه شفتم ان حنا العقلين والناس مجانين مو حاسين بالاحساس اللى نحسا به نتقرب من الله نخاف من غضبه
(يامثبت القلوب والعقول ثبتنا على دينك)

emad5966
28-02-2008, 09:46 AM
السلام عليكم ورحمة الله
اخى المعتبر
انا مش متشائم قوى كدة لكن انا بأفترض اسواء شىء وطبعا لما تفترض اسواء شىء ممكن يحدث تحمد الله على الموجود بين يديك
الاخت فرج الله قريب
ياسيدتى الفاضلة انا بأشكرك على رد الجميل ودعواتك المؤثرة اسأل الله
لنا ولكى الثبات على ديننا
دعوة
الى كل اعضاء نادى اهلع الذين يحبون القرأة فقط
فقد فتحت نادى فى صفحة الفضفضة واسمة نادى النقاش الحر
ارجو ان تزورونا فية لكن لن اترك مانى الاصلى فى نادى نوبات الهلع
عماد

فرج الله قريب
29-02-2008, 09:46 AM
اخواني واخواتي انا اليوم حالتي منتكسه ولله الحمد مادري مو حالة هلع بس أرق وقلة نوم ومادري اشفيني احس باحباط مابغيت ادخل على النادي ولا لي خلق اكتب بس ضغطت على نفسي وقلت ابكتب امكن ارتاح شوي ياخوان وياخوات مين جرب دواء طبيعي للا ضطربات النوم اللى جرب يفيدني ويجزاه الله كل خير

emad5966
29-02-2008, 12:13 PM
فرج الله قريب
السلام عليكم بسرعة وقبل ماروح الصلاة
حليب وقرفة وتمر ممكن سخن وممكن بارد وكلما كانت الكمية كبيرة كلما كان افضل
يغلى على النار ويحلى الثلاثة مع بعض
او يضرب فى الخلاط بارد ويحلى
بسرعة الان قبل ما تقرائى سورة الكهف
اسأل الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفيكى

امل جديد
29-02-2008, 01:54 PM
فرج الله قريب
الف سلامه عليكى بس ليه القلق واضطراب النوم
اكيد بتفكرى ف شىء ارمى كل حموللك ع الله
ربنا يشفيكى ويشفينا جميعا

emad5966
29-02-2008, 07:57 PM
الاخت فرج الله قريب الف سلمة عليكى انشاء الله تكونى بخير الان
اهلا اهلا امل جديد
كنتى فين بقالك مدة وعاملة اية الان
الاخت المبتلية ما حد يسمع عنها اى اخبار
وكمان دموع الشموع الظاهر الامتحان دخلت والشغل كتر عليها ربنا يقويها
المعتبر انت فين ياعم سمعنا صوتك واكتب لنا اى حاجة من كلامك الحلو دة
عماد

المبتليه
01-03-2008, 12:42 AM
السلام غليكم
اشلونك ياغضاء نادي الهلع......
كيفك ياعماد والله اسعدتننى برجعتك ...
وشلونك يافرح الله .... والله اشغلتننى عليكي ...عسى ماشر
وين دموع .....واخواننا المعتبير .... وبلا عنوان ....
اعذروننى يااخواننى انا هالفتره امر بنوبات والحمد لله الامر نوعا ما استقر
......بس كرهت الطلعه من البيت احس لطلعت تزيد ....بس الله كريم
اختى فرج الله ليش ماتجربين العشبه اللي قالوا عنها ...انا لو موحامل جربتها .....
قلبي معاك ياللغاليه يعلك ماتشوفين شر ....تصبري وان شاء الله بتمر...

اختى دموع لاتطولين علينا ...بس نبي نطمأن عليك...

الحوراني
01-03-2008, 07:04 AM
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد :
فإن التفاؤل يدفع الإنسان لتجاوز المحن ، ويحفزه للعمل ، ويورثه طمأنينة النفس وراحة القلب .. والمتفائل لا يبني من المصيبة سجناً يحبس فيه نفسه ، لكنه يتطلع للفرج الذي يعقب كل ضيق ، ولليسر الذي يتبع كل عسر .. وقد كان نبينا - صلى الله عليه وسلم - إماماً في التفاؤل والثقة بوعد الله تعالى .
تقول أمنا عائشة - رضي الله عنها - للنبي - صلى الله عليه وسلم - : هل أتى عليك يوم أشد من يوم أحد ؟ قال : " لقد لقيت من قومك ما لقيت ، وكان أشد ما لقيت منهم يوم العقبة إذ عرضت نفسي على ابن عبد ياليل بن عبد كلال فلم يجبني إلى ما أردت ..
فانطلقت وأنا مهموم على وجهي ، فلم أستفق إلا وأنا بقرن الثعالب ، فرفعت رأسي فإذا أنا بسحابة قد أظلتني ، فنظرت فإذا فيها جبريل ، فناداني فقال : إن الله قد سمع قول قومك لك وما ردوا عليك ، وقد بعث الله إليك ملك الجبال لتأمره بما شئت فيهم .
فناداني ملك الجبال فسلم علي ثم قال : يا محمد فقال ذلك فيما شئت إن شئت أن أطبق عليهم الأخشبين .. فقال النبي - صلى الله عليه وسلم - : بل أرجو أن يخرج الله من أصلابهم من يعبد الله وحده لا يشرك به شيئاً ".

فرج الله قريب
01-03-2008, 07:26 AM
اخي عماد جزاك الله كل خير على الوصفه بس انا ماقدر اشرب حليب عشان عندي القولون تسلم ياخوي وترجع بالسلامه
اختي امل
واله مافكرت بشئ اصل انا ماعد افكر بشئ بعد هذا المرض ولاعد يهمني شئ الا راحتي النفسيه بس مادري فجاءه ياتئ الارق وخاصه قلة النوم الحمد لله على كل حال
اختى المبتليه
اسعدني رجوعك للنادي يالغاليه الحمد لله على سلامتك

فلها وربك يحلها
01-03-2008, 02:50 PM
السلام عليكم

اختي المبتليه
أسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفيكي ويشفي جميع مرضى المسلمين وان شاء الله ماتشوفين شر واسعدتني مشاركتك

اخي عماد

هلا بك والله اسعدني تواجدك ومشاركاتك بس وش سالفة الغياب المتكرر ياخي لا تقطعنا تراني احبك في الله

اختي فرج الله قريب

ماتشوفين شر يالغاليه وهذي هي النوبات يوم لك ويوم عليك لاكن مصيرها الزوال النهائي اذن الله وماعليك الا الصبر وابشري ان الله مع الصابرين واهم شي لا تستسلمين لها نهائيا قاوميها وتاكدي انك اقوى منها

اخي الحوراني

مداخلتك رائعه وجميله وتبعث السرور والطمأنينه في النفس
وياليت تشاركنا بآرائك واقتراحاتك

دمتم بصحه وعافيه

مسلمدمشق
01-03-2008, 08:43 PM
انا مسلم دمشق اصبت منذ عام ونصف بنوبات الهلع وكانت الاعراض نفسها التي ذكرها جميع الاصدقاء

فلها وربك يحلها
01-03-2008, 09:13 PM
اهلا بك اخي مسلم من دمشق في نادي الهلع
وان شاء الله ترجع زي ماكنت واحسن بس ممكن تذكر لنا القصه وكيف اصبت

حتى نستفيد من تجربتك

ولا تخاف انت بين اخوانك واي شي في قلبك فضفض وطلعه واكتبه هنا وستجد الدعم منا ان شاء الله

دمت بصحه وعافيه

اخوك المعتبر

مسلمدمشق
01-03-2008, 09:55 PM
انا مسلم دمشق اصبت منذ عام ونصف بنوبات الهلع وكانت الاعراض نفسها التي ذكرها جميع الاصدقاءالتيتطرح في السيالات العصبية اثناء نوبة الهلع يزداد تاثيرها بالحرارة ويحد من تاثيرها البرودة ...ثالثا..المشي يوميا لمسافة اربعة كيلو مترات متواصل يقوم بحرق الادرينالين وهو سبب تسرع القلب من جهة وحرق الطاقة الزائدة بالجسم ...رابعا..ان مادة الاسيتوبرام تساعد وبشكل جيد ..خامسا الصلاة ليلا وبعده التسبيح او قراءة القران يبث الطمانينة بالنفس ...سادسا..النوم المبكر يساعد علىاعادة الجسم الى نظامه الطبيعي ..مع عدم الاكتراث بتعليقات الغير ..واعتبار هذا المرض كاي مرض اخر ..................................اخواني اتمنى من الله ان يشفي كل مريض وا ذكرها جميع الاصدقاء..وطبعا دخلت في دوامة البحث عن ماهية هذا المرض ..قصدت جميع العيادات القلبية ..والصدرية .والاعصاب وقمت بتصوير جميع اعضائي .وجميع التحاليل اللازمة وغير اللازمة والمكلفة جدا..ولم يخبرني طبيب واحد بوجود نوبات الهلع حتى انهم ابتزوني كثيرا للاسف..وطبعا فقدت الامل في معرفة حالتي ..وبدات اهمل تجارتي وعملي ..وبدات الخسائر تزداد ..واصبح شغلي الشاغل العيادات لم اكن افكر فيما افعل ..اهملت زوجتي واطفالي..وخيرت زوجتي مابين الصبر اواذا ارادت الطلاق وانا راض وبكل ممنونية ولكنها اختارت الصبر وبعد ستة اشهر اي قبل عام قررت اناعالج نفسي بمراقبة نفسي واعراضي لم يخطر ببالي الطب النفسي الا بعد المراقبة وقصدت العيادة النفسية ووصف لي مجموعة ادوية حتى الطبيب النفسي لم يشرح لي ماهو مرضي .اذانه كان مشهورا وليس لديه الوقت للشرح وهنا كان لابد ان لااقتنع بالدواء ..اذ ان مرضي مازال مجهولا بالنسبة لي ولسوء الطالع لم اجتمع بواحد مر بمرضي ..بدات ادرس التركيب الدوائية للادوية اللتي وصفت لي ...والمواد التي تجري في السيالات العصبية والادرينالين والكظر وورغم جهلي بالطب الا انني نجحت بفضل من الله وكرمه وتفضله ان اكبح جماح هذه النوبات واخفف من وطاتها بنسبة 95 / وبقيت عالقا بنسبة 5/الى ما قبل ثلاثة ايام عندما دخلت الى هذا الموقع وبمحض الصدفة وصعقت عندما وجدت لنفسي عائلة ووجدت ان هناك احد في هذا العالم مر بتجربتي ويتحدث عنها بل ويجد من يجيبه ..اليكم ما توصلت له لعله يفيد . .اولا.ادركت ان هذا المرض ابتلاء من الله لعباده ليعودوا الى دينهم .. بسم الله الرحمن الرحيم ...ولنبلونكم بشى من الخوف ...ثانيا..ان المواد التي لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فلها وربك يحلها
01-03-2008, 10:07 PM
اخي مسلم من دمشق

ابشر بالشفاء ان شاء الله وكلنا عانينا وكان مما يزيد وطأتها عدم معرفتنا بنوع المرض اما بعد ماعرفنا خف المرض والحمد لله

وحنا هنا اخوان وعائله واحده واهلا بانظمامك الينا

واشكرك على المعلومات المفيده يالغالي

دمت بصحه وعافيه

امل جديد
01-03-2008, 10:37 PM
مساء الخيرات على كل المهلوعين
انا الحمد لله بواظب على الدواء وبفضل الله انا ف تقدم
اخى مسلم برحب بيك بينا اخ جديد واسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك ويشفينا جميعا قولوا امين
اخى انصحك وعن تجربه بمتابعه طبيب يتقى الله ويسمع شكوتك كامله ويفهمك بصبر طبيعه مرضك ويوصف للك الدواء المناسب لحالتك

فرج الله قريب
02-03-2008, 08:29 AM
اخي مسلم دمشق
مرحبا فيك فى نادينا وان شاء الله قدومك علينا فيه الخير والبركه وصدقيني ياخي هنا بتلقى علاجك او راحتك انا ياخي من دخلت النادي ومع اخواني واخواتي وانا فى تحسن بفضل الله

مسلمدمشق
02-03-2008, 03:03 PM
اخواني واخواتي انا اخوكم مسلم دمشق اشعر حقيقة انكم عائلتي لذلك بت اخشى عليكم من ان تطول نوبات الهلع لديكم ..انا احد ضحابا نوبات الهلع ولكن بفضل الله عز وجل تخلصت من98% منها وبقي لدي تبعاتها ساشرح لكم ما هو الجانب العضوي والجانب النفسي ..........اما الجانب النفسي فهو الخوف من الموت والخوف من المجهول والخوف من نظرة الناس لنا والخوف من عدم السيطرة غلى اعصابنا اثناء نوبة الهلع ..لقد تعمقت كثيرا في الجانب النفسي حتى توصلت لمحاكاة نفس ناجحة بفضل الله بعد ان ياس مني من حولي وظنوا انني انتهيت وانني بدات بالجنون وانني غير قادر على التحمل وان كل ماكان يظهر مني سابقا كالثبات والعقلانية وقوة الارادة والذكاء والحنكة كان مجرد تمثيل والان ظهرت حقيقتي ...اقول لكم حقيقة ان ماحفزني على النجاح في محاكاة النفس هو شماتة اعدائي بي اثر هذا المرض ..واقول لكم حقيقة تنبثق منتها القوة من منتها الضعف ونرى النور في الظلام الحالك وقال لي ابي ان الانسان الناجح يرى بقعة صغيرة خضراء في ارض جرداء كبيرة وهنا ياتي التفاؤل ....اما عن محاكاة النفس فلقدايقنت ان الموت بيدالله عزوجل وانالانسان له اجل مسمى لن يسرعه نوبة هلع ولن يبعده تمام العافية وانما هذه النوبة ستاتي وتذهب مثل سابقاتها واما عن المجهول في هذا المرض فقد عرفنا ماهيته وساتي على ذكر ماهيته بعد قليل واما عن نظرة الناس لنا فان معظمهم جهلة لا يفهمون ما يحدث واماعن السيطرة على الاعصاب فهي بحاجة الى تدريب مستمر وسننجح باذن الله .................واما عن الجانب العضوي فمرضنا هو عبارة عن اضطراب كيميائي في السيالات العصبية اثر اول صدمة مرت بنا وهذا الاضطراب يستطيع الجسم ان يستعيد نظامه المعتاد ولكن يجب ان نعطيه الفرصة الكافية لذلك وان نساعده اول طريقة لمساعدته هو اخذ مادة الاسيتالوبرام ....وثانيا يجب المشي يوميا مسافة اربع كيلو مترات لاحراق الطاقة الزائدة في الجسم والفائض من المواد المطروحة في السيالات العصبية والصلاة ليلا والاستغفار والتسبيح وعندما يشعر باقتراب هذه النوبة فليصب على يديه الماء البارد ويمسح راسه ايضا ويبرد نفسه لان هذه المواد تتفاعل مع الحرارة ويقل مفعولها جدا بالبرودة وسنجد ان نوبة الهلع لن تاتي او اذا اتت تاتي خفيفة وسرعان ما تزول وكما عودت جسمك على نوبات الهلع فبهذه الطريقة ستعود جسمك على عدم الهلع وستتباعد المدة مابين النوبات حتى تزول تماما باذن الله واي سؤال انا جاهز واتمنى لكم دوام العافية مسلم دمشق

مسلمدمشق
02-03-2008, 03:39 PM
على فكرة انا لا اعرف كيف اتلقى ردودكم وان معرفتي بالانترنت محدودة

مسلمدمشق
02-03-2008, 04:13 PM
على فكرة انا لا اعرف كيف اتلقى ردودكم وان معرفتي بالانترنت محدودة

مسلمدمشق
02-03-2008, 04:24 PM
من منكم يخبرني كيف اصبحت علاقته مع خالقه بعد نوبات الهلع وهل هو راض عن نفسه

مسلمدمشق
02-03-2008, 04:31 PM
قرات جميع المداخلا ت هل يقصد البعض انه استسلم لنوبات الهلع واصبحت جزءا من حياته

مسلمدمشق
02-03-2008, 08:41 PM
هل هناك احد متصل الان

emad5966
02-03-2008, 09:47 PM
السلام عليكم جميعا
الاخت مبتلية هلا وغلا وينتس ماحد يسمع عنتس اى شىء
الحورانى بنفسة عندنا يامرحبا يامرحبا اخبارك يامعلمنا
اما بقى الجديد مسلم دمشق اهلا وسهلا ولا يهمك كلنا كنا كدة فى الاول
الاخ الحورانى
اما بالنسبة لغزوة احد الرسول علية الصلاة والسلام لم ابدا فى يوم من الايام
ان يفكر ولا للمح البصر فى اليأس والتشائم فهو رسول الله صلى الله علية وسلم ولم يتكلم عن الوضوء والطهارة اثناء ما المسلمين يذبحون .
اما ما نحن فية الان من امراض فى الامة لم تكن موجودة من قبل ذلك نتيجة اننا
تركنا تعالم كتتير من دييينا سواء برضنا او غصب عننا تركنا سنن كتتير اساسية
وفرعية وهذا سبب رئيسى لنوبات الهلع منها ترك صلاة الفجر ناس كتتير ما يصلون الفجر
وانا فى مصر مرة ذهبت الى صلاة الفجر وجدت المسجد مقفول لم يحضر احد
ولا حتى المؤذن مرات مش مرة
تركنا اللحية وقطعنا لحنا ارضاء لبشر او خوفا من البشر مش هتفرق كتتير
تركنا قيام الليل والذى يقيم الليل الان يعنى يبقى مؤمن تقى
واشياء كتتير واهمها الجهاد فى سبيل الله نتكلم بصراحة معظم الامة الاسلامية
مكتئبة بسبب الانهزامية والحالة المزرية التى وصلنا اليها وصرنا اقل من الخراف بل الخراف تأكل ونحن نذبح بدون سبب وبدون فائدة
اشياء كتيير والاذعات والمنتديات ليس لها سوى ثلاث اربع مواضيع هم كيفية الوضوء
والطهارة عند الرجال والنساء وصلة الارحام وغيرها من المواضيع والفتاوى التى
ليس لها علاقة بما يدور حولنا
تجد 50 يقتلون فى غزة ونحن نتكلم عن سعيد ابن المبارك وورعة او عن كيف تزوج الرسول صلى الله علية وسلم السيدة عائشة
الاذاعات القرانية فى اتجاة >< والعالم فى اتجاة اخر وتحضر الدروس يتكلمون فى الدين طبعا لكن فى اشياء لا تمس الواقع بصلة يتكلمون فى الجماعات الاسلامية والوضوء وغيرها
يعنى كما تعلمنا بالمدارس والجامعات اشياء حشو فى الراس تنسى بعد فترة ليس لها علاقة بالواقع
لذلك نحمد الله على نوبات هلع فقط وليست نوبات جنان
الشباب اصبحوا اشباه البنات بل منهم من يضع توكة فى رأسة مثل البنت
كدت ان ابكى على شباب امتى الضائع المحبوس مثل الفأر فى المصيدة
اه اه اه اه
اكملك يا أستاذ حورانى ولا بلاش لتعطينى مخالفة تانى

emad5966
02-03-2008, 09:59 PM
الاخ مسلم دمشق السلا م عليكم
انا فعلا استفد من كتابتك وجديدة حكايات النوبات تقل فى الشتاء وتزيد بالصيف
ايضا قرأت ان لها علاقة بالقمر كما كان مختفى تقل واذا كان كامل تزيد
وايضا اشياء اخرى كتير
لكن الحمد لله على كل حال قلل من التفيس فى هذا الموقع يخفف كتير
وخصوصا لما تقرأ للأستاذ حورانى والاخت بلا عنوان
وخليك مع اسرتك كما قلت جميل اننا اسرة نوبات الهلع
امـــــــــــــــــــل جديد
اخبارك واخبار الدواء انا شايف انك بقيتى مفرفشى وتمام ربنا يتم شفاكى على خير
المعتبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــر *******حبيب الكل
عاوزين مقالة طويلة عن الرسول صلى الله علية وسلم وعن
اسلوبة فى الحياة ياريت تكلمنا عنة شوية
صلى الله علية وسلم
عماد

نادرة جدا
03-03-2008, 02:13 AM
test test test

مسلمدمشق
03-03-2008, 09:52 PM
السلام عليكم جميعا واتمنى ان اسمع عنكم قريبا اخبار طيبة ....اولاكنت اليوم سانسحب نهائيا من المنتدى راودني شعور انكم لاتريدونني بينكم او لانني سوري او.............لااعلم المهم انني لم القى الترحيب الذي ظننته .....لا اريد الاطالة عليكم ....ان من احد التبعات لمرضي ...انني لم اعد استطع السفر ....فقد كنت اسافر وبشكل مستمر الى الامارات والسعودية لاتسوق فهذاعملي اما الان فلم اغد استطيع السفر وانتم تعلمون لماذا ....ولذلك فكرت ان ابحث عن عميل في جدة ودبي ...اذا كان احد يستطيع تقديم المساعدة فليتفضل مشكورا

مسلمدمشق
03-03-2008, 09:59 PM
على فكرة بالامس ساءت حالتي كثيرا وذهبت اتمشى في الطرقات بلا هدف والمني انني لم اعد استطع تقديم الحنان اللازم لاطفالي واصبحت بعيدا عنهم ...اللهم فرج

روح الامان
04-03-2008, 01:52 AM
اخى مسلم دمشق

الله يحييك بيننا

اخى

هل تقصد ان ممارسه الرياضه مفيد ه للتخفيف من نوبات الهلع

روح الامان
04-03-2008, 01:57 AM
السلام عليكم جميعا واتمنى ان اسمع عنكم قريبا اخبار طيبة ....اولاكنت اليوم سانسحب نهائيا من المنتدى راودني شعور انكم لاتريدونني بينكم او لانني سوري او.............لااعلم المهم انني لم القى الترحيب الذي ظننته .....لا اريد الاطالة عليكم ....ان من احد التبعات لمرضي ...انني لم اعد استطع السفر ....فقد كنت اسافر وبشكل مستمر الى الامارات والسعودية لاتسوق فهذاعملي اما الان فلم اغد استطيع السفر وانتم تعلمون لماذا ....ولذلك فكرت ان ابحث عن عميل في جدة ودبي ...اذا كان احد يستطيع تقديم المساعدة فليتفضل مشكورا

وعليم السلام

اخى المنتدى مفتوح للجميع من جميع الجنسيات

وانا احب سوريا والسوريين صراحه

بالنسبه لى انا لست من جده ولا دبى

واتمنى انى اخدمك واساعدك لاكن ما باليد حيله

واتمنى ان تبقى معنا

وحياك الله بين اخوانك واخواتك

روح الامان
04-03-2008, 02:01 AM
ياجماعه هو فيه فرق بين الرهاب

ونوبات الهلع

روح الامان
04-03-2008, 03:17 AM
قام الدكتور أحمد الهادي- طبيب نفسي في مستشفى الملك خالد الجامعي بإفتتاح الموقع الاول باللغة العربيه والفريد من نوعه والمختص بالعلاج المعرفي السلوكي.
أرجو عدم وضع روابط بدون إذن الإداره ،،،، ارجو الإلتزام

امل جديد
04-03-2008, 06:21 AM
صباح الخير عليكم جميعا
يا مسلم ما تمشيش لو سمحت وما تنسحبشى من النادى لانى زى مانت محتاج لينا احنا كمان محتاجين ليك لاننا كلنا هنا بحاجه لبعضينا
وكلنا هنا بنتبع بعض ونستفيد من بعض
انا علاقتى مع الخالق الحمد لله احسن بكتير من قبل اصابتى بالمرض
وانا لا ازكى نفسى على الله ولكنى احتسب كذللك
عمـــــــــــــــــــاد
اشكرك على كلامك الجميل وانا فعلا بقيت مفرفشه عن الاول
ما تعرفشى بقى ده تاثير الدوااااااااااااا
ولا تاثير استجابتى للدوا
ولا تاثير ايه بالضبط
اهو المهم فيه تاثير وخلاص
والحمد لله ماشى الحال وبجد المرض علمنى الرضا والصبر وانىاحمد ربنا ف كل نفس من انفاسى
طب اضحكم على حاجه
اول امبارح كنت عند الدكتور ف استشاره تمام
انا طول الفتره اللى فاتت بقالى حوالى شهر من اول ما بداتالعلاج ما جاتنيش اى نوبه هلع
وعامله نفسى ايه جدعه وميه ميه وداخله على الدكتور بقلب جامد وبقوله انى تمام وانا بكلمه جاتنى النوبه
مبقتشى عارفه اضحك ولا عيط ولا اجرى ولا اعمل ايه بالضبط
هههههههههههههههه
هى النوبه دى بتستهبل مالقتشى غير وقت الكشف وتيجى
قلبت معايه بضحك الدكتور بصلى اوى واستغرب لاقانى بضحك
وقلبى كان سريع جدااااااااااااا
لدرجه انى قلبى كان هيتخلع منى فجاب جهاز الضغط وقاسلى اضغط
لاقاه عالى اتارى النوبه علتلى الضغط
بس بصراحه طلعت بنت حلال راحت بسرعه
اقلكم بجد خدوا المووضع بسخريه احسن ما نشيل الهم ونقول احنا اتجنينا

مسلمدمشق
04-03-2008, 01:10 PM
السلام عليكم ارجو من الله ان تكونوا على احسن حال

مسلمدمشق
04-03-2008, 01:36 PM
اريد ان اقول شيء لاتتفاجؤا المكان الوحيد الذي وجدت فيه الصدق التام هو قلوبكم النقيه .....اشكركم على هذه الردود التي تبعث الامل في القلوب ...اما الى زوح الامان لا اعرف ان كنت ذكر او انثى عرفني على نفسك اكثر من ناحية العمر والعمل والثقافة وكذلك امل جديد لانه لدي بعض الاقتراحات ممكن ان تتوصلو ا بها الى 95%من الشفاء مثلي ارجو من الله

مسلمدمشق
04-03-2008, 01:48 PM
اين الباقين لااجد احد يشارك معنا هل استسلمتم هل انتم غير قادرين على المقاومة ..الا تريدوننا ان نقعل شيء حيال مرضنا ...الرسول الكريم قال ...المسلم القوي خير من المسلم الضعيف ...وعلى فكرة ارجوكم ان لا تسخروا من كلامي الذي ساقوله الان ارجوكم ...نوبات الهلع تاتي للاقوياء فقط .وريثما اصلي الظهر ارجو ان تتواصلوا معي ولو بجملة واحدة لكي لا اكون اتكلم مع نفسي ولكي اثبت لكم وبالدليل القاطع صحة كلامي

مسلمدمشق
04-03-2008, 01:54 PM
اين الباقين لااجد احد يشارك معنا هل استسلمتم هل انتم غير قادرين على المقاومة ..الا تريدوننا ان نقعل شيء حيال مرضنا ...الرسول الكريم قال ...المسلم القوي خير من المسلم الضعيف ...وعلى فكرة ارجوكم ان لا تسخروا من كلامي الذي ساقوله الان ارجوكم ...نوبات الهلع تاتي للاقوياء فقط .وريثما اصلي الظهر ارجو ان تتواصلوا معي ولو بجملة واحدة لكي لا اكون اتكلم مع نفسي ولكي اثبت لكم وبالدليل القاطع صحة كلامي

مسلمدمشق
04-03-2008, 02:11 PM

امل جديد
04-03-2008, 03:06 PM
مساء الخير يا مسلم
انا يا سيدى بنت مصريه عمرى 28 سنه مؤهلى هو
ليسانس اداب وده تقريبا كل حاجه عنى
وقول يا مسلم اقتراحاتك مهو احنا هنا علشان كده علشان نفيد بعض
انا هخرج دلوقتى لانى خارجه مع صحابى بس اما ارجع هقرى كلامك
قول كل اللى عندك وخلك دايما متواصل معانا
ويارب تكون احسن وقولى يا مسلم انت بتاخد دواء ولالاء ولواخدت اسمه ايه الدوا واخدته قد ايه من الوقت

بلاعنوان
04-03-2008, 04:42 PM

مســـاء الخــــير عليكم جميعاً ،،

اشتقت لهذه الصفحه لذا دخلت لي استبشر واسال

عن احاولكم وابارك لكم عودة اخونا الصامد الشامخ ،، عمــاد

ربي يوفقه ،، واهلاً بكل من انضم الينا ،، او لكـــــم ،،

من الجميل ان الجميع يرا طيبتكم فعلاً انتم خير من رايت ،،

فكم من المنتديات ليس همها الا الهزل ،، وهذا ما لا ابحث ،،

عنــه لذا الكل هنا يحبكم ،، لانكم فعلاً تستحقون ذلك ،،

لكم حبي وامتناني ،،

اتمنـى للجميــع حيــاة هادئـه وسعيــده ،،

تحياتي لكم ،،

~ عنوان التفاؤل ~

امل جديد
05-03-2008, 02:02 PM
ازيكم يا جماعه
هو انتم فين واخباركم ايه ليه مفيش تواصل
وانت يا عماد فينك بقاللك فتره مختفى طمنى عليك وقولى ايه اخبارك
يارب تكونوا كلكم بخير وسلام

مسلمدمشق
05-03-2008, 03:22 PM
السلام عليكم ازيك يا امل جديد اذا كنت متصلة ابعثي رسالة

امل جديد
05-03-2008, 03:42 PM
اهلا يا مسلم انا متصله اخبارك ايه

المبتليه
05-03-2008, 07:12 PM
السلام عليكم
اشلونك يااخواننى .....
عماد اشلونك واشلونالاخوان بلا عنوان ودموع والمعتبر وامل جديدوواخونا مسلم...
اختتى فرج الله قريب قلبي معاكي ... بس لاتعزلين نفسك ولا تستسلميم ... انا اتصلت اكثر من مره بس مغلق جولك
بشرينا عنك ..ان شاء الله احسن ...
يااعضاء احنا لازم نشجع بعضنا ولازم نقوي بعضنا بعض لان الي حوالينا محد حاسسه فينا ولا حتى يساعدوننا ... احنا الي مجربين هالمرض واحنا الي نعرفه عشان جذيه اقولكم لحد يتخلى عن اي واحد فينا لو بالكلام تخخفف اشويه من المرض...
لازم اذا طاح واحد فينا نساعده ..وافضل المساعده هي الدعاء بضهر الغيب
خلونا كلنا ندعوا لبعضنا وندعوا لااخواننا ونوحد دعواننا
ان الله يرفع عنا هالبلاء ويربط على قلةبنا بالطمأنيينه والسكينه
ويدحر عدونا وعدوكم ..ويخرج مافينا من شر ان كانمرض روحي ولا مرض نفسي ...
الله كرررررييييمم

اختى فرج الله ياريت تردين علي بالماسنجر ضروري انا انتظرك

امل جديد
05-03-2008, 07:50 PM
والله يا مبتليه كلامك صح ميه ف الميه
ربنا يفينا جميعا يارب بس لازم الصبر والقوه

دمـوع الشـموع
06-03-2008, 04:13 AM
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
ربي اني مسني الضر وانت ارحم الراحمين
اللهم اشفني واشرح صدري وجميع مرضى المسلمين

استغفر الله
استغفر الله
استغفر الله
اللهم صلي وسلم على محمد
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

ادعو لنا بظهر الغيب
الهم ارزقهم ضعف مايتمنون لي

مسلمدمشق
06-03-2008, 12:54 PM
لقاء جديد وامل جديد احييكم جميعا وارجو لكم الصحة والعافية

مسلمدمشق
06-03-2008, 01:16 PM
now after all this days .i set alon and my hands on my check .i am going deeptly in my thinking ..raizing my hands towards the skay and praying to my god forgive me for any shight mestaken from my tong and for any bad look from my eyes..

مسلمدمشق
06-03-2008, 01:16 PM
now after all this days .i set alon and my hands on my check .i am going deeptly in my thinking ..raizing my hands towards the skay and praying to my god forgive me for any shight mestaken from my tong and for any bad look from my eyes..

مسلمدمشق
06-03-2008, 01:17 PM

مسلمدمشق
06-03-2008, 01:33 PM
وزائرتي كاْن بها حياء فليس تزور الا في الظلام بذلت لها المطارف والحشايا فعافتها وباتت في عظامي يضيق الجلدعن نفسي وعنها فتوسعه بانواع السقام ابنت الدهر عندي كل بنت فكيف وصلت انت من الزحام جرحت مجرحا لم يبق فيه مكان للسيوف ولا السهام

فرج الله قريب
07-03-2008, 08:24 AM
الصلاة والسلام على الرسول الحبيب
اخواني واخواتي ابشركم انا الحمدلله اجتأزت النوبه مادري هالمره جائتني بعد ارهاق انا ملاحضه ان كل مانمت او تغير موعد نومي اتعب وترجع الا عراض بس الحمد لله هالمره عرفت اتعامل معها صرت الغي جميع مواعيدي او ارتباط لى من ناحية زياره عائليه او تقبل دعوه طبعا ماقولكم نعتزل لكن مجرد ايام لحد ما رتب او اعيد توازني لاني انا من قبل كنت اجامل على حساب راحتي لا ن مابين لاحد اما الان اعتذر وتحجج بئشئ لين ماحس اني ارتحت واخذت نوم كافي والفضل لله الحين انا باحسن الله يعافيني ويعافيكم

امل جديد
07-03-2008, 03:12 PM
فرج الله قريب الف سلامه عليكى والحمد لله انك احسن دلوقتى
وطالما عرفتى السبب يبقى تاخدى باللك بعد كده من نومك طالما تغيير مواعيد النوم هى السبب
يارب يشفينا جميعا
وجمعه مباركه علينا جميعا

امل جديد
09-03-2008, 04:18 PM
ايه يا جماعه انتم فين
بقالكم فتره مش بتشاركوا ليه ويه اخباركم
ياريت تتكلمو

المبتليه
09-03-2008, 11:28 PM
عن تجربه اقولك اييه لاننى اعاننى من الارق لي 17 سنه ..لاتنصدمين ومثل ماقلتتى انى من اصحوا وارد افكر هل انام اللحين ام لا ... بس نصيحه ارقئ نفسك كل يوم وانسي او تناسي فكرته النوم لاتسوين نفسي في بدايتتى تعبت حيل لين عرفت انه من الشيطان ومن المرض الروحي .....ارجوككي ان لاتتركي نفسك فريست هم النوم وهل انام اولا ...اتركييه حتى لو طولتتى يوم يومين انسيه قوللي لنفسك باذن الله هو جاء جاء ....واذا ماجاء ماننى ميته ..ليما تروح هالفكره ..مع الاستمرار بالرقيه... وقرئ سورة البقره ...

المبتليه
09-03-2008, 11:31 PM
الحمد لله على السلامه ياالغاليه .(((( فرج الله )))) والله اسعديتننى برجوعك والله اننى ادعليك بضهر الغيب ..عسى ربي يفرج كربتك ويرزقك الصبر
اخواننى وينكم ...اشفيكم ليكون النوبات راده عليكم ..امل جديد اشلونك ...؟؟؟

المبتليه
09-03-2008, 11:33 PM
اخواننى انا آسفه الموضوع اللي قبل في قسم ثاننى ...بس خربطت اشوى ارجوا المعذره ..؟؟

الحوراني
10-03-2008, 01:47 AM
اخواني الكرام
أبارك لكم هذا التقارب ، فأنتم ان شاءالله في الطريق الصحيح ،،، ولا يسعني غير أن ادعو الله تعالى أن يفرج كربتكم ،،، ولتعلمو يا أخواني أن أيامنا منذ الأمس حتى الغد ، ما هي إلا بيد خالقنا تعالى ، فلا تقنتو من رحمة الله ،،،
تنفسو بعمق ، تعلمو هذه الرياضه ، فيها الكثير من الفائده ،،،

فرج الله قريب
10-03-2008, 11:50 AM
اخواني واخواتي شخباركم عساكم احسن اللحين أن شاء الله انكم فى تحسن طمنونا عليكم
اختي المبتليه
الله يدوم عليك العافيه اجبني كلامك وردك اي كذا خليك قويه بحول الله وقوته كلامك يشجعنا ويقوينا شفتي يبي لنا التشجيع والدعم لبعض ولا تنسون فى لنا اخوان واخوات من غير الاعضاءمن الزوار يقرؤن واكيد هم يعانون ويبون يشفون تجاربكم منهم من حديث المرض ومنهم من يعاني من زمان ويبحث عن علاج عشان كذا لازم نكسب فيهم اجر ونوضح لهم يلا همتكم ياخوان وياخوات
نقضي على الهلع والاوهام
بقوة الله

فرج الله قريب
10-03-2008, 12:12 PM
* في البلاء دروس لايمكن أن نأخدها من غيره أبداً
وهي من حكم البلاء , ومن أهمها مايلي :
(*) الدرس الأول :
- إن البلاء درس من دروس التوحيد والإيمان والتوكل
, يطلعك عملياً على حقيقة نفسك لتعلم أنك عبد ضعيف
لاحول لك ولاقوة إلابربك , فتتوكل عليه حق التوكل ,
وتلجاء إليه حق اللجوء , حينها يسقط الجاه والتيه والخيلاء
والعجب والغرور والغفلة , وتفهم أنك مسكين يلوذ بمولاه
وضعيف يلجأ إلى القوي العزيز " سبحانه " ...
(*) الدرس الثاني :
- إن البلاء يذكرك بفضل نعمه الله عليك بالعافية , فأن
هذه المصيبة تشرح لك بأبلغ بيان وأصرح برهان معنى
العافية التي كنت تمتعت بها سنين طويلة , ولم تذوق
حلاوتها ولم تقدرها حق قدرها وصدق " النبي صلى
الله عليه وسلم " حين قال نعمتان مغبون فيهما كثير من
الناس : الصحة والفراغ .
ومن غير المبتلى يعرف أن الدنيا كلمة ليس لها إلا معنى
واحد وهو العافية ...
(*) الدرس الثالث :
- إن البلاء يذكرنا أن لانفرح فرحاً يطغينا , ولانأسى
أسى يفنينا , فأن الله عز وجل يقول : ( ما أصاب من
مصيبة في الأرض ولافي أنفسكم إلا في كتاب من قبل
أن نبرأها إن ذلك على الله يسير لكيلا تأسوا على مافاتكم
ولاتفرحوا بما آتاكم والله لايحب كل مختال فخور ) ...
(*) الدرس الرابع :
- إن البلاء يذكرك بعيوب نفسك لتتوب منها والله عز
وجل يقول : ( ومااصابك من مصيبة فمن نفسك ) ,
ويقول سبحانه ( وماأصابكم من مصيبة فبما كسبت
أيديكم ويعفو عن كثير ) , فالبلاء فرصة للتوبة قبل
أن يحل العذاب الأكبرفإن الله تعالى يقول :
( ولنذيقنهم من العذاب الأدنى دون العذاب الأكبر
لعلهم يرجعون ) , والعذاب الأدنى هو نكد الدنيا
ونغصها ...
(*) الدرس الخامس :
- إن البلاء درس تربوي عملي يربينا على الصبر
وماأحوجنا إلى الصبر في كل شىء فلن تستطيع
الثبات على الحق إلا بالصبر على طاعة الله ولن
تستطيع السير في مناحى الحياة إلا بالصبر على
أقدار الله المؤلمة وماأجمل الصبر في ذلك كله
فهو زادنا إلى جنة الخلد والرضوان , قال سبحانه
وتعالى : ( ومايلقاها إلا الذين صبروا ومايلقاها
إلا ذو حظ عظيم ) ...
- نحمد الله على كل نعمه .
منقوووووووول

امل جديد
11-03-2008, 01:21 PM
جزاك الله خيرا فرج الله قريب على نقللك للفوائد البلاء
والله كلام نقوى انفسنا بيه
نسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفينا جميعا

امل جديد
11-03-2008, 01:23 PM
عماد انت فين بقاللك فتره مش موجود
يارب تكون بخيرررررررررر طمنا عليك اول ما تفضى

kptc
13-03-2008, 09:46 PM
شكرا جزيلا

kptc
13-03-2008, 10:02 PM
قصتى مع المرض الذى يقال انه مرض الهلع والخوف
بفضل انا انسان رياضى من الصغر ، كبرت بفضل واصبحت شاب يافع له طموحات وله امنيات وسنه وسنه بدأت اول اعراض المرض وانا فى 21 سنه من عمرى بدأت بالالم فى الصدر فجاه وانا فى السياره لا اعرف ما السبب مع انى لا يوجد اى اعراض نفسيه او شى يدل على الزعل واو التعصب على العموم اهملت ذلك لانى قلت انا لربما انا فى وقتها مريض او مرهق وبعد كمان شهر جاءت مره ثانيه بشكا اقوى من الثانيه واصبحت احس فيها بشكل اكبر احسست بالالم قى الصدر لا استطيع الذهاب اى مكان واى مكان بعيد عن البيت وبدأت الاعراض هاجرت الاهل والاصدقاء واصبحت ملازم البيت واخاف فى كل ان يرد النوبه مره ثاييه وألم الصد يزداد اكثر فأكثر ، ومع الايام والسنين بفضل الله تزوجت واصبح لدى ابناء والمرض يزداد سنه عن سنه الى اصبحت الان عاجز عن القيام باى شى اى لا استطيع الذهاب الى مكان الا معاى مرافق تصوروا اصبحت لا احب اذهب الى اماكن معينه لانها لا يوجد بها مستشفى او انى لا ارتاح منها
اصبح المستشفى هى ملاذى الوحيد افكر فيها فى كل شى
اى لو احبت اروح اى مكان اسال هل المكان فيه مستشفى كى ارتاح
لا اطول عليكم هذا بعض مااعانى
بتصوركم مع الحل ؟؟؟؟؟؟؟

امل جديد
14-03-2008, 09:20 PM
kptc
اهلا بيك عضو جديد معاناف نادى نوبات الهلع نسأل الله ان يشفينا جميعا
انا قريت قصتك وهى قريبه جدا من اللى حصل معايه لكن انا عايزه اسأللك انت حاليا تاخد علاج ولا ايه بالضبط؟؟ ياريت تحكلنا
وف حاجه تانيه عايزه اقلهاللك انا كنت زيك كده التزمت البيت سنه كامله ما خرجشى الا بمرافق بس اما بدات اتعالج من حوالى شهرين بدأت اتحسن ولله الحمد وبدأت انزل زى ما الدكتور قالى انى ده علاج سلوكى بجانب الدوا
حاول تقاوم وحاول تفهم نفسك انىالامر كله خوف من جواك مش اكتر
وانك تقدر تتحدى نفسك وتقاومها وترجع تانى لحياتك كأى انسان طبيعى

فلها وربك يحلها
18-03-2008, 04:20 AM

اخواني واخواتي الغالين

آسف على الانقطاع عن هذا النادي الرائع ولاكن الظروف اقوى

وهي ظروف الدراسه

ولاكنني ساعود قريبا باذن الله

ارجوا تواصلكم مع بعضكم البعض

دمتم بصحه وعافيه

امل جديد
18-03-2008, 02:42 PM
انا مش عارفه مفيش تواصل ليه
يارب تكونوا كلكم خير

روح الامان
19-03-2008, 02:28 AM
يا احباب وين انتم

emad5966
20-03-2008, 12:52 AM
السلام عليكم نادى نوبات الهلع
اخت امل انا الان فى القاهرة اتمنى اسمع صوتك ونتواصل خدى اميلى المرة دة من الادارة
المعتبر ربنا يوفقك وينجحك يارب قول امين ولو عاوز حاجة من مصر اطلب
انا راجع الاسبوع الجاى انشاء الله
الدواء خلص ياجماعة ودة سبرالكس دنماركى وانا بجد عاوز ابطلة رأيكوا اية انا فعلا بحس بذنب كلما اخذت قرص وذلك لأنة دنماركى
وسألت قالوا لا يوجد مرادف لة اعمل اية
انا خايف ابطلة مرة واحدة
عاوز رد بسرعة
عماد

امل جديد
20-03-2008, 12:00 PM
اوعى تبطل الدواء مره واحده يا عماد ارجع الى طبيبك الاول واساله لانى انا اعرف انى الدواء النفسى بالذات بيتبطل واحده واحده مش مره واحده وربنا يقدم اللى فيه الخير دايما وبالنسبه لاميللك ان شاء الله هطلبه من الاداره ونتواصل وابقى طمنى عليك دايما

امل جديد
20-03-2008, 12:08 PM
على فكره يا عماد انا طلبت من الاداره الاميل ويارب يبعتهوووووووووووه
لانى فعلا عايزه اتكلم معاك كتير

فرج الله قريب
22-03-2008, 08:37 PM
اخواني اخواتي اخباركم طمنوني عليكم ان شاء الله بصحه وعافيه
اخوي عماد
ترجع بسلامه
اختي امل جديد
طمنيني عليك يالغاليه
اختي المبتليه
طمنيني عليك ان شاء الله في تحسن
اختي دموع الشموع
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووينك ردي وطمنينا عليك وش مسوي عشبه سان جونز معك انا مفكره ابى استعمله بس ابيك تفديني وش نتائجه اتمنى انك فى تحسن
اخواني اخواتي نبي تجديد فى النادي نشاطات يلا همتكم

امل جديد
24-03-2008, 07:57 PM
اختى فرج الله قريب
انا كويسه والحمد لله ومواظبه على الدواء والحمد لله انا ف تحسن بس كان بقالى يومين متعصبه مش عارفه ليه لوحدى كده بس الحمد لله على كل حال ازيك انتى وازاى اخبارك يارب تكونى بخير انتى وباقى الاعضاء

روح الامان
25-03-2008, 02:31 AM
مرررررت من هنا

مسلمدمشق
25-03-2008, 07:26 PM
عندما اصبت بنوبات الهلع شعرت بالرعب واحسست بقرب الاجل وهنا هلعت وحاولت
الفرار من الموت ومن الله ..وذهبت الى الاطباء والمرضى لعلي التمس الحماية
ولعلي الوذ بالفرار وحاولت وحاولت ..الى ان صعقت بطبيب يقول لي :انت خائف
من الموت .فقلت:اجل.فقال :وهل انا مغنيك عنه ..وهل انا حميك منه ..وهل
ثمة من يحميك منه ..وهل انا بعيد عنه ..فورب السموات والارض كل من هو حي
يقف على نفس الحافة بانتظار نهاية البداية و بداية النهاية ..اذهب يا بني
والتمس ملجأ عند خالقك ..عند من يحييك ثم يميتك ولا راد لفضله ولا مانع
لضرره ..ولا مهلك لمن انجاه ..ولا خافض لمن رفعه ..ولا وجود لمن عادله ..
ولا مبدل لارادته ..ولا فرار منه الا اليه ..فاذهب يا بني والتمس الطمأنينة
عنده ولا تعاند فانك تعلم ذلك قبل ان تجهل ..وهنا عرفت انه الخوف من
كثرة الذنوب والخطايا..والخوف من الذهاب الى الله فارغ اليدين مثقلا
بالذنوب..فبكيت ها هنا ونظرت الى السماء ودعوت اللهم هل من ملجأ .هل من
قبول.هل لي من مكان عندك اطمئن بك اليك ..الهم افر منك واليك..يا قابل التوب
يا سامع النجوى
يا غافر الذنب احمدك على صبرك علي ..فاني جئتك رافع اليدين مستسلم
مطاطئ الراس ذليل ..خائف من جبروتك ومن ان ينزل بي غضبك ..وها قد اطمانت
القلوب والحمد لله رب العلمين ...........................

على فكرة توصلت الى دواء ناجح وسريع بالاضافة الى الى الدواء
وهو الليمون وتأكدت من عدة مصادر ..يجب اكل ليمونتان يومياوليس شرب اما بالنسبة الى الدواء الطبي فهناك دواء من صنع سوري اسمه اسي برام وهو البديل عن السيبرالكس ونفس التركيب وهو فعال جدا اما عن السيبرالكس فقد حلل تركيبه احد
المخابر هناووجد ان تركيبه عبارة عن نشاء عادي لأن الاصلي لا يصل الينا وتاكدت من ذلك ومن اراد من اشقائي المرضى ان ارسل له علبة ليجربها فانا جاهز

مسلمدمشق
25-03-2008, 07:52 PM
السلام غليكم جميعا اختي امل جديد احسنت على تفاعلك مع الجميع وشدة اهتمامك بالجميع وهذا ينم على طيب القلب والاحساس المرهف
واكيد ان لك دور كبير في عائلتك ومجتمعك وانما تفاعلك مع الاشقاء هو ارسال الامل في قلوبهم جزاك الله خيرا

امل جديد
26-03-2008, 02:22 AM
جزانا الله واياك اخوى مسلم دمشق كل الخير واتم الله علينا نعمته بالشفاء والقرب منه
كلامك جميل والله وفعلا كلنا بنخاف من زنوبنا علشان كده بحاول نفر من الموت وطبعا ده مستحيل
فعلا كلنا بننسى انه لا ملجأ من الله الا اليه
بس انا بشوف برضه انى ه فيه جزء كبير من اننا جوانا خير وضميرنا صاحى لانى فيه ناس حتى ما بتفرق معاها الخوف من الزنوب ولا كثرتها(( اللهم اهدينا جميعا ))
انا عن نفسى الحمد لله من يوم اصابتى بالمرضوانا حياتى اتغيرت والحمد لله قربت من ربنا وبحاول انى احسن علاقتى بالخالق وبقيت بخاف واعمل الف حساب للكلمه قبل ما انطقها
انا شايفه انى ده ف حد ذاته رحمه كبيره من ربنا
والله يا جماعه مهو مجرد كلام بس فعلا دى رحمه من ربنا
هزه كبيره ف حياتنا خليتنا نفوق قبل فوات الاوان ونعمل حساب ليوم مش هينفع الندم فيه صاحبه ونبتدى نزود من رصيد حسناتنا
((اللهم اغفر لنا جميعا وتجاوز عن سيائتنا))
بالنسبه لليمون اخوى مسلم فانا اؤيدك وبشده وبصرحه انا مجرباه
بس مش مواظبه على انى ااكل لمون بس انا فعلا جربته اكتر من مره
وبالذات اما كانت ضربات قلبى تزيد كنت ااكل لمونه واحده بعدها باقل من عشر دقائق احس بهدوء وانتظام ف ضربات قلبى واحس بخفه التوتر
جربوه يا جماعه فعلا هيفيدكم كتير
بس انا هاخد بنصيحه مسلم ويبقى شىء اساسى الليمون كل يوم زى الدواء
ياريت يا عماد تطمنا عليك انت وباقى الاعضاء
المعتبر فين مشاركاتك
وفرج الله قريب طمنينى عليكى
يارب اسمع عنكم كل خير

مسلمدمشق
26-03-2008, 02:49 PM
امل جديد السلام عليكم انا زوجة مسلم دمشق قريت بالصدفة عن المنتدى وما صدقت الي شفته اول ما بدات مع محمود نوبات الهلع كان بيتصرف بشكل غريب جدا اهمل محلاته الي شقي كثير علشان ياسسها ويصبح تاجر معروف وارسلني لبيت اهلي وذهب لبيت اهله وبرر لي بانه يريد انو يعودنا على فراقه انا والاولادوحرم نفسه من شوفتهم واصبح يبذر بالمال كثير بصراحة انا كل شكوكي انه عايز يتزوج مرة اخرى او عايز يطلقني بس مش لاقي طريقة وبدات المشاكل بينا وضغط على نفسه ورجعني البيت .ولكن ما زال يعيش لوحده وديما مهموم ومرة خرج وحده الساعة الواحدة بالليل وراح لمكان بعيد جدا ومخيف ومظلم وراح يتمشى واتصل بالموبايل وصار يكلمني ساعة كاملة ويكلم الاولاد وعاد للبيت بعد ثلاث ساعات وبدات اظن ان الي بيحصل معاه هو ضغوط عمل ..وبعدها بدا بالتحسن واصبح يبتسم على الاقل ولكن كنت حياتنا مضطربة ومنذ ثلاثة اشهر دخل المنزل وقال انا عدت الان ...لم افهم كلامه وسالته ولم بجيب ولكن اجابني ضحكه واللعب مع اطفاله وعاد الى ضبط النفس ونظامه اليومي و تعليقاته الجميلة وشرح لي الحالة ودلني الى هذا الموقع الطريف والظريف الي كله صدق واخلاص بصراحة ماصدقت الي قريته واستاذنت محمود بالمشاركة ويا رب يسامحني على كل الظنون والمشاكل الي سببتها وبتمنى من كل اقارب اصحاب نوبات الهلع انو يتقهموا الوضع ويساعدوا في القضاء على هذا الخوف وما يعملوش مثلي

المبتليه
26-03-2008, 11:24 PM
السلام عليكم
يناس ..تعبت من الخوف ..
والوسواس ...المشكله انى حامل ...تصوروا يوسوسلي ويخوفننى بحركات الجنين
صرت كل مايحرك اخاف واتمنى مايترك ..لدرجه في صوت داخلي ..اننى اشتبين بالحمل ...تعبت حيل وانا اكل مهدئات من حمات لين الحين بالخامس ومازلت بس هالايام اقوى ....تركيزى على حركات الحنين ..احس احاف منها ...علموننى شسوى والله منهاره بنجن ...انا اقرا والاذكار مااتركها وسورة البقره .,.؟؟؟؟؟؟؟؟ساعدونى لو بكلمخ هل فيه وحده مثلي حاها وسواس وهيا خامل.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

emad5966
27-03-2008, 10:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله
الاخت مبتلية هلاهلاهلاهلا
فينك من زمان اخيرا ستكونين ام ويجيى طفل وتشاهدينة وهو يكبر شوية شوية
وبعدين يبدا يتكلم وبعدين انشاء الله يكون لعبتيك التى تلعبين بها تحمية وتلبسية
وتعطرية وتلعبين معاه او معاها وبعدين تكونوا اصدقاء مثلى انا وابنتى الصغيرة
وبعدين متقدريش تستغنى عنة ابدا ومع الحمل الثانى تكون الفرحة اكبر وخصوصا
لما يكون الطفل هو انتى ونفس الشكل لكن على صغير ياها سبحان الله
الاخت امل جديد انا طبعا انشاء الله مش هبطل مرة واحدة وشكرا على
الاهتمام
عماد

المبتليه
27-03-2008, 11:44 PM
هلا اخوي عماد ..........
انت فينك .. من زمان والله
ان شاء الله اخبار طيبه ..
الله يجزاك خير
على كلامك لي
بس هذي النوبات
سببتلى ؟؟؟؟حاله
خوف ..وهلع جديده
تصور يااخوي ..وانا
ادري انك موناقص
ان حركته الجاهل
صرت اخاف منها
والله تاتيننى افكار
ودي اتخلص منها
بس عصب علي
انا مابي اغمك
ولا اضايقك
بس هالمنتدى
هو متنفسي الوحيد
وانتم كلكم اعتبركم
اخواننى..
ياريت تفيدووننى
ايش اسوي بافكارييي
تعبت
؟؟؟؟؟

الحلم الصامت
28-03-2008, 12:37 AM
كم انتم رائعون
متابع لكم من زمن

فلها وربك يحلها
28-03-2008, 07:26 PM
السلام عليكم

كيفكم جميعا بدون استثناء

والله وحشتوني يالغالين وعلى فكره انا متابع لكم

اختي المتبليه:
لا تشيلي هم وانا اخوك انتي امراه وحامل والحمل من طبيعته يسبب بعض الاكتآبات عند اكثر النساء فما بالك بالرجال اللي يعانون اكثر منك وهم لا يحملون ولاشي ولاكن الحمد لله على كل حال

اختي امل اجديد:

اهنئك من كل قلبي على تواصلك المميز وتفاعلك في هذا النادي
جزاك الله خير

فرج الله قريب / عماد

ارجوا منكم التواصل المستمر لان كلامكم يريحنا ويفرحنا

اما انا بالنسبه لي مستمر على العلاج والحمد لله في تحسن مستمر
ولاكن

انا ودي اسالكم عن بعض الاعراض
الم في مؤخرة الراس الاحساس كانك في حلم وان الدنيا غريبه

وارجوا الافاده منكم

دمتم بصحه وعافيه

امل جديد
28-03-2008, 08:09 PM
اعتزر عن تأخيرى ف الرد
اختى زوجه مسلم دمشق والله العظيم فرحت جدا اول ما شفت مشاركتك وبتمنى من كل قلبى انك تداومى ف التواصل معانا لانى فعلا المنتدى ده متنفسنا الوحيد
بصى يا حبيبتى انتى معزوره ف شكوكك ما تحمليش نفسك فوق طاقتها بس نصيحه منى عوضى زوجك بكل الحب والحنان عن كل لحظه شكيتى فيها فيه بان يكون على معرفه بغيره او بانه ناوى يتزوج مره تانيه
وعلى فكره المرض ده على قد ما هو متعب اوى لكن فعلا مش خطير اوى هو بس محتاج مقاومه ورعايه وحب من اقرب الناس واكيد انتى اقرب الناس ليه
وواضح انك انسانه طيبه لانك تفهمتى الامر
بتمنالكم حياه سعيده وبتمنى تتواصلى دايما معانا وارجوكى تساعديه ف العلاج وتشجعيه على المواظبه لحد ما ربنا يأذن بالشفا

امل جديد
28-03-2008, 08:15 PM
اختى المبتليه الف الف الف مبروك يا قمر على الحمل وان شاء الله ربنا يجعله ذريه صالحه
بصى يا ستى حطى ف دماغك انى ده مش اكتر من وهم وسواس يعنى وهم مش اكتر
الطفل اللى حركاته مخوفاكى ده هو اللى بكره هيسعدك هو حته منك هو اللى هيغيرللك كل حياتك للاحسن باذن الله
استعينى بالله وصلى كتير واقرى قران واطلبى من ربنا وانتى ساجده انه برحمته يشيل كل المخاوف دى من جوه قلبك
وطمنينا دايما عليكى

اما عن اخبارى اناااا
فانا ولله الحمد فى تحسن ساعات بتجينى النوبات بس والحمد لله بحاول اقاومها انا مواظبه على العلاج والدكتور بيقولى على شهر 7 هيبتدى يسحبه من جسمى واحده واحده
والحمد لله على كل الاحوال اللهم صبرنا واشفينا وقوينا واعفوا عنا جميعا قولوا امين يارب العالمين

امل جديد
28-03-2008, 08:18 PM
اخويه المعتبر جزانا الله واياك كل خير
اعراضك دى جاتنى بس بدون وخز فى مؤخره الراس كان بيجينى صداع فى مؤخره الراس مش وخز لكن كنت بحس انى الدنيا فعلا غريبه اقللك على حاجه انا كنت بحس انى امى شكلها غريب عليه بس ده كان فى اول العلاج فى اول شهر تقريبا منه وانا اتكلمت مع الدكتور فى كده وقالى انى ده امر طبيعى لكن فعلا بمرور الوقت راح منى الاعراض دى
ما تقلقشى وسلمها لله بس احكى لدكتورك عن كل الاعراض اللى بتجد عليك بالتفصيل وواظب على الدواء
وياريت تطمنا دايما على اخبارك

فلها وربك يحلها
28-03-2008, 08:55 PM
اختي الغاليه امل جديد:

ممكن اعرف وش نوع العلاج اللي انتي تستخدمينه ؟

اما الاعراض خافه الحمد لله وانا مش وخز انا الم على شكل صداع خلف الراس يوم يجي ويوم يروح

بس انا الحمد لله تحسنت كثير صرت اداوم في الجامعه عادي جدا

وعلى فكره انا ما اراجع عند دكتور انا رحت مره واحده ووصف لي سبرالكس واخذته من الصيدليه واستمريت عليه بدون مراجعه للدكتور

والامل في الله سبحانه وتعالى كبير

اسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفينا جميعا

دمتم بصحه وعافيه

امل جديد
28-03-2008, 11:02 PM
اخويه الغالى المعتبر
انا باخد دواء اسمه سيرليفت 100 ومعاه بوسبار 10
بس انا ليه ملاحظه ارجوك تتقبلها
ماشنفعشى الادويه النفسيه بالذات تاخدها من غير ما تستمر مع الدكتور ارجوك تراجع دكتورك لحد ما هو يرفع العلاج لانى طريقه رفع العلاج مهمه جدا ولها طريقه معينه علشان ما تحصلشى اى انتكاسات ارجوك تهتم بنصيحتى لانى شفت ده ف ناس كتير اوى

امل جديد
29-03-2008, 10:06 PM
فين مشاركاتكم يا جماعه طمنونى عليكم

kptc
31-03-2008, 12:02 PM
انا لم اذهب الى اى دكتور نفسانى
لا نى كنت اعتقد ان هذا المرض مرض بدنى وانه ما له الحل الا بفرج من الله
ولكن بالصدفة عرفت المنتدى نفسانى وجزاءكم الله الف خير
-----------------------------------------------------------------------------
انشر اليكم قصتى لانى اعانى منها كثيرا لدرجة وصلت الى الطلاق !!!!!!!!
بفضل الله انا انسان رياضى منذ الصغر ولم اعانى من اى مرض او اى ارهاق ، باختصار بدأت نوبتى وانا فى السياره وفى طريقى الى البيت احستت بالضيق فى الصدر والالام فى الصدر وزيادة عدد نبضات القلب ، الاسباب غير معرروفه طنشت وقلت فى نفسى ممكن ارهاق وتعب ومع الايام تزول .. ولكن يوم عن يوم تزيد والاسباب غير معرووفه رجعت الدكاترة وقالوا انى لا يوجد لدى اى شى انا بالعكس فى احسن حال ، المهم صاحب المرض هذا مرض الربو ولكن المرض يمكن علاجة بأخذ كمام وخلاص ارتاح ولكن يبقى السبب الرئيسى هو الازمة التى اعانى منها النوبات التى تتكرر بشكل يومى والتى احس بها بقدوم أجلى
كل هذا حدث وانا عمرى 21 سنة شهر بعد شهر ازدادت الحاله واصبحت لا اعرف كيف اعالجها بدات اترك اصحابى ومجالسهم بدات ارتداد الى البيت بشكل كبير اصبحت لا اترك الذهاب بعيدا عن البيت تزوجت وقلت العلاج ممكن يأتى بعد الزواج والراحه النفسيه ولكن ازدادت اكثر يوم عن يوم والحمد لله رزقت باطفال ولى ولدين ، ولكن الامر زاد عن حده الى ان اصبحت لا افارق البيت واطلب من زوجتى مصاحبتى فى الذهاب الى اى مكان لخوفى من رجوع النوبه ولا يوجد بقربى ، حتى الحلاق لا استطيع الذهاب اليه لخوفى ايضا من معاودة النوبه تتطورت علاقتى من زوجتى حتى اصبحت تملل منى وتقول لى تزوجت من واحد معقد ومريض وهى فى بالها الطلاق حيث انها تهدد على ذلك بانها تفكر فى الطلاق ان لم احسن من نفسى واجد العلاج المناسب فى وقتها انا مو عارف الاسباب وبالصدفه عن طربق منتدى نفسانى قراءت اعراض مرض الهلع وقلت انها هى بالضبط الى تحدث لى وان فى اناس مثلى يعانون من المرض نفسه شفاءكم الله وعافكم من كل مرض ........
هذه قصتى
الاوقات التى تحدث لى الاعراض :-
1- الاماكن التى لا يوجد بها مستشفى ظنا بى ان لو حدث لى شى اذهب الى المستشفى
2- الاماكن المزدحمة
3- الحلاق او اى مكان فى انتظار
4- اماكن تخليص المعاملات
5 - السفر
ارجو مساعدتى وزاءكم الله الف خير

emad5966
31-03-2008, 01:55 PM
الاخت المبتلية
صباح الخير والفل
اما بالنسبة الى حركتة فهى دليل انة ولد محترم او بنت تقية...... تلقية بيصحيكى علشان صلاة الفجر والا تلقية بيصلى فى غرفتة الجميلة المليئة بالتسبيح
سبحان الله يخلق الحى من الحى هذا الشعور انا عارف انة يخوف وخصوصا لما يكون اول مرة
لكن مع طفلك رقم 11 انشاء الله يكون شعور عادى
انا فى القاهرة الان وبسبب ان شغلى كلة برة لا استطيع الدخول كتيير على النت
فارجو المعذرة
الاخت فرج الله
اين انت لكى مدة لم نسمع عنك شىء
المعتبر
صباح الفل ياباشا لو عاوز اى حاجة من مصر امر انا تحت امرك
الاخت امل جديد
صباح الخير اخبار اسكندرية اية فى الزوابع اللى فاتت دى
اخوكم غصب عنكم
عماد

امل جديد
31-03-2008, 04:15 PM
kptc
اعراضك هى نفس عراضنا كلنا وهى فعل نوبات هلع وغالبا ما بيصاحبها نوع من الفوبيا
ده نفسه اللى كان بيحصلى تماما ويمكن انا اشد منك شويه صدقنى لكن ضرورى تذهب للدكتور
الدكتور النفسانى يا جماعه زى اى دكتور عادى ليه بنخاف نروحلهوليه بنحس انها عيب المرض النفسى مش عيب العيب والغلط هو السكوت وتدمير الحياه
تغلب على خوفك اخى وقاوم نفسك وابتدى اخرج لوحدك اماكن ابعد فابعد انا عملت كده والله جاب نتيجه كويسه بس بصراحه ما قدرتش اعمل ده من غير علاج
ارجوك اسال عن دكتور يكون كويس وحط ثقتك فيه من بعد ربنا وابتدى العلاج
علشان ما تدمرشى حياتك وحاول ديما تشغل وقتك باى شىء مفيد واذكر ربنا كتير
ربنا يشفينا جميعا

اخوى عماد والله مفتقدينك كتير ايه اخبار القاهره
على فكره الاسكندريه دلوقتى جوها زى العسل
انا كنت طلبت اميللك من الاداره وماردوش عليه
طمنا عليك وعلى بنوتك اخبارها ايه

المعتبر فينك بقاللك فره مش باين طمنى ايه اخبار الدواء معاك
اختى فرج الله قريب فينك يا قمر طمنينا عليكى
مسلم دمشق بقاللك فتره مش باين طمنا عليك وعلى احواللك
يارب تكونوا كلكم بخير

فرج الله قريب
01-04-2008, 03:36 AM
اخواني اخواتي اشخباركم طمنوني عليكم
اختي امل مشكوره عل السؤال اطمنك انا ولله الحمد بخير ومانساكم من دعائي كلكم الله يفرج كربنا جميعا
اخوي عماد
الله يرجعك بسلامه ان شاء الله انك الحين مادامنك وسط اهلك وفي بلدك مرتاح
اخوي المعتبر
ان شاء الله انك فى تحسن راجعة دكتور
اختي دموع الشموع
وينك ياختي طمنيني عليك وردي علينا لو بمشاركه وافيدنا وش سوت العسبه معك

khmoos
01-04-2008, 05:55 PM
مشكرين علي هذا الموقع والمنتدي الجميل ورائع
انا من الذين يعانون من هذا المرض وتوني بدأت الاعلاج لكن صرف لي الدكتور دواء اسمه cipralex وقال لازم استمر عليه 2 سنة دون انقطاع بس انا قاعد احس اني اتحسن بشكل كبير الحمد لله بس محتار ابدء العلاج ولا لأ وأحد جرب هذا العلاج
بعدين عندي نبضات تحصل في جفن العين وشد دائم في الرجل اليسري أحد فيدني الله يخليكم

امل جديد
02-04-2008, 10:33 PM
khmoos
انصحك انك تاخد العلاج وتسمع كلام الدكتور بالحرف الواحد
انا عن نفسى باخد سيرليفت 100
لكن كل هذه النوعيه من الادويه من مشتقات واحده
والطبيب ادرى بحاله المريض ولو انت محتار اوى استخير ربنا انا عن نفسى قبل ما اروح للدكتور استخرت ربنا وتوكلت على الله وبدات ف العلاج
ربنا شيفينا ويعفو عنا جميعا

امل جديد
05-04-2008, 04:08 PM
اناشايفه ناس كتيره اوى متصله طيب ليه مفيش مشاركات

دمـوع الشـموع
06-04-2008, 02:42 AM
السلام عليكم ورحمة الله
اتمنى انكم بصحه وعافيه
وعذرا على الانقطاع
النوبات لها عوده معي
سان جونز خفف منها الحمدالله لكن ترجع بين فترات
سان جونز يخف من الاعراض لكن لايقطعها
وانصح باستخدامه مرتين باليوم على الاقل يحسن من المزاج وترتاح النفسيه شوي

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
عدد خلقة وزنة عرشه ورضا نفسه ومدادا كلماته
استغفر الله

kptc
07-04-2008, 07:42 AM
السلام عليكم
انا استشرت طبيب نفسانى وقال لى انه يصرف لى دواء اسمه ستارلين او معنى اخر زولفت
ما رايكم فى هذا العلاج وما عيوبه ؟
وفقكم الله

امل جديد
07-04-2008, 01:07 PM
kptc
انا باخد دواء اسمه سيرليفت واعقد انه هو نفسه الدواء زولفت مع اختلاف اسم الشركه المصنعه للدواء
عموما انا هساللك الدكتور اذا كان هو ولالاء بس انت ممكن تعمل سيرش على النت من جوجل وتعرف كل المعلومات عن زولفت
بس انا بصراحه ولله الحمد مرتاحه على السيرليفت والدكتور قالى انى اثاره الانسحابه مش قويه بالنسبه للادويه الاخرى زى السيروكسات مثلا
kptc
ابقى طمنا دايما عليك وتابع معانا اخبار الدواء معاك
ربنا يشفينا ويعفينا جميعا قولوا
امــــــــــــــــــــــــــــــين

tntk
07-04-2008, 08:00 PM
الامل الجديد عندي سأل توني بدأت العلاج ماني عارف شنو الاحساس الذي تحسون فيه أحس بغثيان طول اليوم واليوم رجعلتي حالت الهلع بشكل كبير شنو السبب

tntk
07-04-2008, 09:41 PM
مشكرين علي هذا الموقع والمنتدي الجميل ورائع
انا من الذين يعانون من هذا المرض وتوني بدأت الاعلاج لكن صرف لي الدكتور دواء اسمه cipralex وقال لازم استمر عليه 2 سنة دون انقطاع بس انا قاعد احس اني اتحسن بشكل كبير الحمد لله بس محتار ابدء العلاج ولا لأ وأحد جرب هذا العلاج
بعدين عندي نبضات تحصل في جفن العين وشد دائم في الرجل اليسري أحد فيدني الله يخليكم
الامل الجديد عندي سأل توني بدأت العلاج ماني عارف شنو الاحساس الذي تحسون فيه أحس بغثيان طول اليوم واليوم رجعلتي حالت الهلع بشكل كبير شنو السبب

فرج الله قريب
08-04-2008, 03:11 AM
هلا اختي دموع وينك من طول الغيبات جاب الغنايم

امل جديد
08-04-2008, 12:48 PM
tntk
السؤال ده الوحيد اللى يقدر يجاوبك عليه هو طبيبك المعالج
انا عن نفسى اما بروح للدكتور بحكى معاه ف كل الامور وف اى حاجه بحسها حتى و كانت صغيره وبلاقى دايما عنده اجابات لكل اسئلتى
لكن انا كنت قريت قبل كده ف اكتر من موقع على الانترنت انى فيه انواع من الادويه بتسبب غثيان
انا كنت بحس كده برضه ف بدايه علاجى بس مكنشى احساس قوى اوى وبصراحه بسرعه واختفى الاحساس ده
وبعدين انت لسه قايل انك لسه بادىء العلاج فلو رجعتللك نوبه الهلع فده امر طبيعى انت لسه ف البدايه والعلاجى النفسى بياخد وقت طويل وده امر معروف
الصبر ثم الصبر ثم الصبر
وعلى فكره كلنا عارفين جزا ءالصابرين عند ربنا ايه
الحمد لله على كل حال
ربنا شيفينا ويعافينا كلنا

امل جديد
08-04-2008, 12:55 PM
عمـــــــــــــــــــــــــــــــاد
بشوفك كتير متصل وما بتشاركناش ليه؟؟؟!!!
انت مخاصمنا ولاايه ياريت تطمنا عليه

khmoos
08-04-2008, 01:03 PM
يا الأمل الجديد الله يجزيك الف خير انت خلتني أتوكل علي الله وبدأ العلاج ودايما ارئك حكيمه وتريحني بشكل كبير يمكن تستغبين أنا khmoosو tntk لأن الاسم الاول صارتلي فية مشكله لذلك دخلت باسم ثاني !
لكن عندي سؤال لما تجي النوبة شنو احسن شيئ افعلة اثناء النوبة؟

امل جديد
08-04-2008, 01:59 PM
khmoos
الحمد لله انى قدرت افيدك بشىء ولو قليل
احسن شىء تفعله اثناء النوبه انك تسبح ربنا وتستغف وف نفس الوقت تقنع نفسك جدا انها نوبه زى اى نوبه هتعدى وتنتهى زى اللى قبلها يعنى مش هتموت ولا حاجه ولا هتحصللك اى حاجه وحشه
مره ورا مره هتلاقى النوبه قيت اسهل بالنسباللك وبقيت بتتعامل معاها وبتقدر تسيطر عليها
وطمنى دايما على اخبارك

يا جماعه فينكم ياريت كلنا نتشارك احنا فعلا كلنا محتاجين لبعض
ياريت ما تغيبوش عن النادى كتير

امل جديد
08-04-2008, 02:04 PM
khmoos
نسيت اقللك على حاجه تانيه مهمه
ممكن بعد كده تاخد نفس عميق وتخرجه من فمك ببطىء وانت مسترخى بس لازم تكون مسترخى وتعمل التمرين ده 20 مره ورا بعض وياريت اكتر من مره ف اليوم
ده هيهدى ضربات قلبك
وعلى فكره انا بنت لانك بتكلمنى على انى ولد
وطبعا كلنا هنا اخوات وربنا يشفينا ويعفوا عنا جميعا

khmoos
08-04-2008, 02:08 PM
امل جديد سؤال في طبيب ممتاز في (مصر) اقدر استشيره او اراجع عند لان في الكويت الاطباء النفسيين قليل عددهم وصعب المراجعه لهم بشكل دائم او مستمر لان المراجعة شهريه فقط

امل جديد
08-04-2008, 02:15 PM
khomos
هو انت من الكويت يا هلا باهل الكويت
بص الدكتور اللى بيعالجنى ممتاز بجد وانا مرتاحه معاه جدا جدا
بس المشكله انه بيتبقى فيه متابعه كل تلت اسابيع وانت مش موجود فى مصر وبالاخص ف اسكندريه فكر معايه كدهنحل المشكله دى ازاى وانا تحت امرك انا مستعده اكلمهوللك بس شوف انت عاوز على ايه بالظبط وانا اساعدك

khmoos
08-04-2008, 02:24 PM
مشكوره رقم تلفون الدكتور اذا كان يسمح بالستشارة الهاتفيه او العنوان الطبيب ممكن اني الزوره لأني أدرس بمصر بطريقة الانتساب يعني اروح مصر كل شهر مرة او كل شهر ونص فاممكن ازوره وشكرا تعبناكي بالأسألة اليوم

امل جديد
08-04-2008, 03:19 PM
khoomos
طبعا اديهوللك على عينى بس فيه قوانين بتمنع انى اضيف اى ايملات اوارقام تليفونات فياريت الاداره تدينى موافقه بانى اضيف رقم التليفون
او حتى العنوان وانت ممكن تذور الدكتور ف الاسكندريه او تتفق معاه هيبقى التواصل بينكم ازاى
ولو عاوزنى اكلمهوللك انا معنديش اى مانع

امل جديد
08-04-2008, 06:02 PM
khmoos
لو انت موجود ياريت تدخل هنا لانى كلمتللك الدكتور حالا وهو هيستنى منك مكالمه تحدد فيها ازى يبدأ معاك العلاج

ادخل وعرفنى انك دخلت علشان اديك تليفون الدكتور
مع الاعتزار للاداره انا همسح الرقم على طول بمجرد ما يوصله

tntk
08-04-2008, 09:00 PM
مشكوره جدا أشوفك وأخذ من الرقم النشاء الله والصحاب امندي انشاء الله يقدون الموضوع

khmoos
08-04-2008, 11:48 PM
انا موجود امل جديد

khmoos
09-04-2008, 01:20 PM
هل تريد الشفاء من الأمراض ؟ .... عليك بالصدقة
قال صلى الله عليه وسلم
' داووا مرضاكم بالصدقة

امل جديد
09-04-2008, 03:38 PM
khmoos
انا هنا وداخله علشانك تعالى وعرفنى انك جيت علشان اديك رقم الدكتور

khmoos
09-04-2008, 03:44 PM
موجود تفضلي

امل جديد
09-04-2008, 04:57 PM
بشكر الاداره

a.s.r
09-04-2008, 09:46 PM
انا تعبت من نوبات الهلع مش عارفه شو الحل نفسي اعيش كأي شخص عادي لا اخفي عليكم اني ارتحت لما دخلت موقعكم يعني مش لوحدي بعاني مش لوحده بعالم غريب مش لوحدي بنتظر الموت احيانا مش لوحدي

kptc
13-04-2008, 01:17 AM
هل تعرفون دكتور فى الكويت نفسانى يعالج مرضى والذى يسمى (رهاب الساح ونوبات الهلع)Agoraphobia + Panic Attacks

فرج الله قريب
13-04-2008, 03:03 AM
اشخباركم اخواني واخواتي
امل جديد ياغاليه اشخبارك
اخوي عماد وينها
وباقي الاخوان طمنونا عليكم

امل جديد
13-04-2008, 12:13 PM
فرج الله قريب
ازيك يا قمر انا الحمد لله بخير
وانتى ازيك بقاللك فتره مش بتبانى يارب تكونى بخير وازاى اولادك
يارب يكونوا كويسين وباتم صحه واحسن حال

emad5966
13-04-2008, 02:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله
اخوانى واحبائى نادى نوبات الهلع وحشتونى كتيير
انا الان فى جدة رجعت من مصر يوم الخميس اللى فات
انتو فعلا وحشتونى جدا الحمدد لله كانت رحلة كويسة زحمة شوية لكن الحمد لله
المرة دى الطيارة كانت كبيرة جدا اول مرة اركب طيارة كبيرة كدة بدورين حاجة تخوف
لكن الحمد لله كانت ممتعة ومرعبة وجميلة يعنى
الاخت فرج الله قريب الظاهر ان عندكم امتحانات الاولاد كان الله فى عونكم
الحمد نوبات الهلع فى مصر لم تأتى الا على خفيف واول ما حسيت علطول
استخدمت الزانكس الذى كتبة الدكتور عند الحاجة لكن هل نوبات الهلع تزيد بقلة النوم
ااظهار انها فعلا تزيد بقلة النوم وزيادة القلق طبعا لأن القلق يقلل النوم وبعدين
يتطور الى نوبة هلع لكن النوم الكتيير يكسر الجسم
المهم خرجت انا واولادى فى مصر يعنى كام مرة الصراحة ياجماعة انا ماكنت الاحظ
انى انا وبنتى بنحب بعضنا كل هذا الحب فقد قالى لى احد اصدقائى فى جلسة
انظر كيف تنظر لك ما هذا الحب الذى فى عنيها انا تحبك فعلا وفعلا لا نبطل نلعب ولا نخرج
طبعا مع زوجتى الحبيبة وابنتى 8 سنوات الصراحة كانت مأمورية واجازة جميلة
غير بس بعض المستشفيات والدكاترة الله يشفى الجميع
وتخيلوا ان ابنة اختى كانت تغيير من ابنتى وهى 12 سنة الظاهر انى مرغوب
والا الظهار انهم يضحكون على علشان الحلويات مش اكتر لكن فى كلتا الحالتين
انا راضى فالنظر فى وجه طفل يضحك اى طفل يعطيك كدة شعور داخلى بالمرح
وخصوصا اذا كان جميل واسنانة واقعة وجه مشلفط بالشكولاتة يكون شكلة
فعلا يضحك
وكفاية كدة وحشتونى واتمنى اسمع عنكم جميعا سمع خير
الاخت فرج الله قريب عازوين كدة مقالة طويلة من مقالتك الجميلة
الاخت امل فيينك مطنشنا لية
دموع الشموع كنا الله فى عونك
المعتبر ذاكر كويس وعاوزين نسمع عنك خير انشاء الله
واهلا بالعضاء الجدد كلهم
عماد

امل جديد
14-04-2008, 04:10 PM
اخوى الغالى عماد
الف حمد لله على السلامه ويارب تكون استمتعت برحلتك ويارب تكون زوجتك وابنتك بخير
انا سالت عنك كتير والله
قولى ايه اخبارك مع الدواء واتعاملت ازاى مع النوبات اما كنت بتجيللك

khoomos
انت فين بقاللك فتره ما دخلتش كلمت الدكتور ولاايهكمنى عليك وايه اخبارك
المعتبر برضه بقاله فتره ما دخلشى يارب تكون بخير

emad5966
14-04-2008, 04:36 PM
اهلا............ امل
اخبارك واخبار خطيبك والا فسختى انا على العموم ركبت طقم وجاهز من مجاميعوا
بس الخوف من مراتى فهى تلعب جودو مش عارف انتى هتقدرى عليها
وبعدين علا بنتى الحمد لله بخير الان
انا بحاول اغير الدوا لأنة دنماركى وانتى عارفة موضوع الدنمارك
لقيت دواء سعودى ممكن تسأليلى الدكتور اذا كان
السبرالكس الدنماركى مثل الوبرا والا لأ يبقى عملتى فيا خير
وانا على اتم استعداد يوم ما تيجى عمرة اكون المرشد لكى انشاء الله انتى وزوجك واولادك
عماد

emad5966
14-04-2008, 04:37 PM
فرج الله قريب
والله ياست الكل فعلا المنتدى من غير ملوش طعم فانت
السكر الذى يضبط شاى المنتدى فينك ياباشا
عماد

emad5966
14-04-2008, 04:38 PM
المعتبر
عوزرينك تذاكر كويس بس دة مش مانع انك تقطع خالص كدة اية ياعم انتا نستنا
والا اية
عماد

emad5966
14-04-2008, 04:39 PM
المبتلية
اسأل الله ان تقومى بالسلامة انشاء الله اللهم تم وضها على خير
قولوا آمين
عماد

امل جديد
14-04-2008, 05:57 PM
حرام عليك يا عماد انا ما فسختش ده انا ماسكه بايدى واسنانى وبفكر اركب ايدين كمان علشان اعرف اتبت فيه
ربنا يجمعنى معاه بالحلال وعلى الخير يارب ويرزقنى منه بالذريه الصالحه امانه تقولوا امين
عيونى يا عمده انا اساللك الدكتور بس يوم 20 لانى ده معادى معاه

فينكم يا مهلوعييييييييييييييييين
ساكتين ليه يالا كل ال يدخلى يحكى اخر نوبه هلع جاتله واتصرف فيها ازاى
طلعوا ال جواكم

لحن الأماني
14-04-2008, 07:31 PM
احبتي في الله ..اخوتي وأخواتي
انا عضوة جديدة في النادي .
استفدت كثيراً من تجاربكم ومحاولاتكم للتخلص من نوباتكم .. وطرق العلاك الي اتبعتوها ..
اشكركم من قلبي .
وياليت تقبلوني بينكم .
وتفتحو لي قلوبكم لأتكلم وابوح واشارك ..

فلها وربك يحلها
14-04-2008, 09:30 PM
السلام عليكم

مساء الخير ياحبائي بل يا اخواني

انا عن نفسي بخير ولله الحمد والله اللذي لا اله الا هو مانسيتكم ياعماد وكل يوم اشيك عليكم

والحمد لله نص الاختبارات عدت على خير والنصف الثاني بعد الاجازه الله يعين

اختي امل جديد اهنيك على روح التواصل يالغاليه والله لا يحرمنا من مواضيعك

اختي لحن الاماني اهلا فيك بين اخوانك وان شاء الله نفيدك بحكم التجارب

دمتم بصحه وعافيه يا احلى اعضاء

لحن الأماني
14-04-2008, 10:40 PM
شكرا اخوي المعتبر ..حفظك الله من كل مكروه

emad5966
15-04-2008, 09:29 AM
ترحيـــــــــــــــــــب بالعضوة الجديدة
لحن ............الامانى
هلا هلا هلا هلا هلا
واهلا وسهلا
تفضلى احكى نحن كلنا نسمعك وياريت بالتفصيل لأن الحاجات دى بتفدنى جدا
ونعملك كرنية فى نادى نوبات الهلع ولا يهمك
وقيمة الاشتراك
الصلاة على النبى عشر مرات
مستنين موضوع وكيف بدا والى اين وصلتى
عماد

emad5966
15-04-2008, 09:37 AM
امل
السلام عليكم
مالك كدة اتحمقتى على الواد خطيبك ياستى امين امين امين
ربنا يتمملك بخير انشاء الله ونحضر فرحك وصلتوا لحد فين
جبتوا الشقة والا لسة
واما انك متبتة فية بايدكى عارف انا التتبيت بتعكوا دة عملوتو فية مراتى قبل الجواز
ولما بتمسكوا فى واحد يبقى الله يرحمة
يالله ربنا يكون فى عونة ..............هو اسكندرانى برضوا والا من حته تانية
عوزين موضوع جامد يامل
اخبار النوبات معاكى اية
انا الحمد لله مزاجى تمام بس ساعات بتوقع منى الافكار يعنى
ابقى رايح المطبخ معرفش انا كنت رايح لية وساعات ابقى بتكلم
وفجأة انسى انا كنت بتكلم فى اية واحاول جاهدا استجماع ما كنت اتكلم فية
هل دة من الذاكرة المؤقتة والا اية
عماد

emad5966
15-04-2008, 09:39 AM
المعتبر
السلام عليكم
ربنا يوفقك ويتمم امتحاناتك على خير
بس فيه سؤال نفسى اسألهولك من زمان
انت معتبر من ايه ؟
يعنى ما جعلك معتبر
عماد

emad5966
15-04-2008, 09:40 AM
فرج الله قريب
فرج الله قريب
فرج الله قريب
فرج الله قريب
فرج الله قريب
انتى فين
مبتلية نتمنى تكونى بخير
عماد

لحن الأماني
15-04-2008, 07:56 PM
مشكور عماد على الترحيب
وهلا فيكم جميعاً ..
بصراحة مادري كيف ابدا أو ماذا اقول !

khmoos
15-04-2008, 10:27 PM
أمل جديد مشكورة علي الرقم والعنوان كلمة الدكتور أكثر من مرة لكن للأسف يكون مشغول انا الأنترنت أنقطع كم يوم واليوم رجع

امل جديد
15-04-2008, 10:54 PM
khoomos
كلمه تانى معلشى ممكن يكون مشغول بس انا حكيتله عنك قوله بس انك جبت رقمه من على النت وهو هيعرف

عماد
ايوه خطيبى اسكندرانى وهو اصلا كان زميلى من اياام الكليه بس انقطع الاتصال بينا ورجعنا تانى نتكلم وكده يعنى
والحمد لله هو طيب جدا ربنا يباركلى يه ويبارك فيه له
اما عن نوبات الهلع فبقالى فتره كده ف حاله سكون ولله الحمد بس فعلا بنسى ما تعرفشى ليه يمكن من العلاج
بس فيه حاجه لاحظتها اما اخدت الدواء
كنت الاول بخاف من اى شىء يعنى قلبى خفيف
دلوقتى بيقت ايييييييييييييييييه ولا حاجه بتاثر فيه
هههههههههههههههههههههه نحست شكلى ولاايه مش عارفه
عمارد هساللك الدكتور سبس زىما قلتللك على يوم عشرين
وعلى فكره بقى انا عيد ميلادى يوم 19 الشهر ده ياريت وكل سنه وانا طيبه يالا بقى هنونى ومتنسوش الجاتوهات والتورته والبيبسى كولا وما بقبلشى هدايه اقل من الدهب يعنى ال هيحمرق ويجيب اى حاجه هو حرررررررر
هنحرم من النادى انا بقلكم اهوه
سلام يا مهلوعين ويارب تكونوا دايما جامدين وف اتم صحه واحسن حال

امل جديد
15-04-2008, 10:58 PM
لحن الامانى منوره حبيبتى ويارب تكونى بخير
واهلا بيكى اخت جديده مهلوعه زينا
احكلنا بقى عن النوبات معاكى بدات امتى ووبتتعالجى ولالاء وبتتعاملى ازاى معاها

بجد يا جماعه انا اكتشفت نى الامر بسيط بس اما نحكى ونفضفض
وطول ماحنا مع بعض باذن الله هنتغلب ع النوبات والحياه ماشيه
واجمل حاجه انك تلاقى حد حاسس بيك وهنا فعلا كلنا حاسيين ببعض

khmoos
15-04-2008, 11:01 PM
امل جديد معلش عندي سؤال ؟
الأسبوع ده الأسبوع التاني لي في العلاج بس حاس النوبه بذيد بشكل كبي ليه بريأك

امل جديد
15-04-2008, 11:08 PM
khmoos
الدكتور قالى ف بدايه علاجى انى ده شىء متوقع وقالى كمان انتاثير الدواء بيبان بعد اربع اسابيع من الدواء
واظب اوى على مواعيد الدواء وخصصصصلها وقت وابعد اوى عن الشاى والقهوه والكوكاكولا والمياه الغازيه بصفه عامه
واعمل لنفسك كل يوم وقت للاسترخاء زى ما قلتللك قبل كده
والاهم من ده كله انك تشغل باللك ويومك باى شىء مفيد يعنىركز ف حاجه غير نوبات الهلع
على فكره انا لاحظت حاجه ال بيركز اوى ق النوبا بتجيله بشكل قوى واللى بينساها وبيسهى عنها بتخفف بالتدرج وصدقونى عن تجربه
khmoos
حاول تانى تكلم الدكتور وهو هيفيدك اكتر منى وعلى فكره بجد هو دكتور ممتاز وربنا جعله سبب ف تحسن حالتى انا حالتى كانت صعبه جدا ربنا لا يوريكم ال شفته

khmoos
15-04-2008, 11:13 PM
ربنا يريحك يا أمل الجديد
الله سبحانه وتعالي وثم انت الي بريحني من هذا المرض
ربنا يبارك فيك

امل جديد
15-04-2008, 11:22 PM
الحمد لله
اقلكم على حاجه بجد
كثره الاستغفار والمواظبه على تلاوه القران واملواظبه على الصلاه وقيام الليل والصدقات والصلاه على الرسول ليهم اثر كبير جداااااااااااا فى العلاج
بجد كلنا محتاجين نقرب من ربنا اكتر من كده
ال احنا فيه ده ابتلاء وان شاء الله هيزول بس الصبر
ربنا بيجازى الصابرين خير
"" وبشر الصابرين ""

دمـوع الشـموع
16-04-2008, 12:31 AM
مرحبا جميعا
اتمنى انكم بصحه وعافيه
نوبات الهلع لها عوده معي في هذه الايام ولا اعلم لماذا
لكن اريد السؤال بدءت احس مع الخفقان بالقلب بوخز والام متفرقه بمنطقة الصدر وخصوصا اليسار بجانب لقلب
هل هذا طبيعي
هل تحسون بذلك

امل جديد
16-04-2008, 09:11 AM
اختى دموع اشموع الف سلام عليكى
ربنا يشفيكى ويشفينا جميعا
ضربات القلب السريعه دى علامه من علامات مرضنا لكن الوخز كان بيجيلى ناحيه اليمين مش اليسار ومع ذللك راجعت دكتور قلب وعملت اشعه ورسم قلب
ارجو منك ان تزورى دكتور قلب للاطمئنان مش اكتر ف اقرب وقت وتعملى اشعه
وطبعا تيجى هنا وتطمنينا عليكى وباذن الله ما فيش الا كل خير
مستنياكى تطمتنينا عليكى بسرعه

emad5966
16-04-2008, 10:31 AM
دموع الشموع
يالله والله زمان فيينك انشاء الله تكونى بخير
اما عن النوبات سبق وقلت لحضرتك لازم تذهبى الى دكتور وتأخذى العلاج
العلاج الاجتهادى ده لا ينفع خذى قرار حاسم بالعلاج يادموع واذهبى الى طبيب او طبيبة
وانشا ء الله كلها اسبوعين مواظبة على العلاج وينتهى الموضوع كما حدث لنا جميعا
اتمنى لكى الشفاء انشاء الله
امل جديد
لم تردى علي فى سؤال الدكتور وفقدان الذاكرة المؤقت هل له علاقة بالعلاج
ام لا وما هلا الادوية التى تساعد على قوة الذاكرة
عماد

امل جديد
16-04-2008, 12:11 PM
يا عمده ركز معايه شويه انت نسيت تانى ولاايه ما قلتللك انا رايحه للدكتور يوم 20 وهساله انش اء الله
وماتسميهاش فقدانالزاكره انما ده بيبقى نسيان مش اكتر وتقربيا كده له علاقه بالعلاج بس الامر بسيط يعنى مانا والله بيحصلى ده بس عادى الامور ماشيه ركز بقى قللك تانى اهوه يوم 20 هروح لدكتور يوم ايه قول ورايه تانى يوم 20 قولها بقى قد عشرين مره كده لحد ما اروح وارجع ارد عليك

emad5966
17-04-2008, 09:40 AM
صباح الخير على الجميع
اليوم انا متوتر شوية فالسكرتير ناوى يمشى ويوجد سكرتير جديد تم تعينة من قبل المدير العام
لكن واضح انة من النوع المتدوال الذى ينقل الحركات والكلام مع شوية زيادات
علشان يعطى لنفسة اهمية امام المدير فانا لا احب هذا النوع من البشر لأنة
لا ينقل بصدق بل ينقل بالكذب والشر ماذا افعل انا متجنبة خالص
غير انة من النوع الذى اذا كلمك وقف ووضع يدة فى جيبة ان مثل هذة الشخصيات
نهايتها معى بتكون مش حلوة
ماذا تفعل لو كنت مكانى
عماد
ارجو الرد من كل من
فرج الله قريب
المبتلية
ودموع الشموع
والمعتبر
وطبعا امل جديد

الحلم الصامت
17-04-2008, 02:47 PM
اخواني واخواتي ارجو ان تقبلوني صديقا جديدا بينكم فأنا متابع لكم من زمان

عندي سؤالين او ان شئتم سموه ( استفتاء ) ارجو ان يشارك فيه الجميع ..

1- ماهي أكثر أوقات اليوم التي يزيد فيها معدل القلق ( الصباح - الظهر - العصر - الليل )

2- هل هناك أطعمة معينة تزيد من التوتر والقلق

آمل المشاركة من الجميع لتعم الفائدة

أخوكم
الحلم الصامت

امل جديد
17-04-2008, 04:53 PM
عماد
اى شخصيه التعامل معاها بالنسباللك امر صعب
مش بنصحكانك تقطع كلامك معاها نهائى لكن بنصحك انك تكون شويه متجنب الكلام معاها بس وتكون حذر اوى طلما هو كده زى ما نت بتحكى عنه انه انسان ناقل لكل حرف وبشكل كاذب
يعنى خالى التعامل بينكم ف اضيق الحدود وحاسب اوى على كلامك معاه علشان ما يوقعكشى فى اى غلط
وابقى طمنى عليك وقلى عملت ايه

khmoos
ايه اخبارك وعملت ايه وفينك بقاللك كام يوم مش باين طمنى عليك
المعتبر
ايه الاخبار وصلت لحد فين مع الدواااااااااء يارب تكون بخير
فرج لله قريب فينك يا غاليه وفين طلتك الحنونه
دموع الشموع عامله ايه دلوقتى وياريت تكرى انك تاخد دوا وتتابعى مع دكتور صدقينى هتبقى افضل كتير وياترى عملتى كشف على القلب ولالاء يارب تكونى بخير يا قمر

khmoos
18-04-2008, 11:10 AM
الحمد لله انا بخير بس الايام هذه مشغول شويه بس انا بخير مشكور علي السؤال يا امل الجديد

فرج الله قريب
19-04-2008, 06:01 AM
خواني اخواتي
وحشتوني واتمني انكم باحسن حال والله مانساكم بدعاء جميعا وخاصه اختي المبتليه وامل جديد واخوي عماد الحمدلله عل السلامه اخوي انت من جده ابقول لك عل دكتور في جده باذن الله ترتاح له اخوي المعتبر اشخبارك كيف الاجازه معك
انا ابشركم الحمدلله بخير وفي تحسن بفضل الله ولا بعد ماتدرون اختكم فرج الله قريب بدا الخوف يروح منها حنا طبعا هالاسبوع اللي فات كان عندنا اجازه فى السعوديه طلعنا العيال شاليهات عل البحر
لا وش كنت بسوي ابركب الانش والدباب البحري حتا عيالي استغربو مني بعدين تراجعت وجائني الخوف وقلت (توني شميت العافيه خفت تجيني انتكاسه عدا وش معد استحمل لكن الحمدلله عيالي يشكون عل خوالهم يقولون شوفوا ماما ماتخلينا نركب الدبابات البحريه وات القوارب دخلت الخوف فينا بس والله بيني وبينكم خطر ول لا في ناس متهورين يفحطون حتا البحر مسلم منهم وش درارني اقول لعيالي هذولي ناس مايهم اروح الناس متهورين وانا اخاف عليكم الله امرنا نحافظ عل ارواحنا واجسادنا وانتم اخواني واخواتي طمنوني عليكم وش اخباركم
اختي دموع الشموع اخبارك وينك ماتسألين
بس اختك مانتساتك
وأسال
بس
مامن جواب

emad5966
19-04-2008, 09:16 AM
فرج الله قريب
يا صباح الخير والفل
والله كان المنتدى ينقصة ركن اساسى بغيابك كل المنتدى غاب
وما هو اسم الدكتور الذى تدلينى علية وبعدين انا عندى حاله من النسيان الايام دى
غريبة جدا لدرجة انى انسى العلاج لى يموين الان
وكمان جسمى كلة وارم كأنه معبى مياه لدرجة انى لا اطيق الساعة ولا الخاتم
وكمان لا تنسى انى راجع من مصر زايد 5 كيلو واصبحت البدل لا تدخل فى
ولازم اعود تانى للرجيم فزوجتى وامى واختى توصوا فية كتيير
وكمان حماتى واخت مراتى بالمناسبة اخت مراتى زوجها تزوج عليها مما جعل
زوجتى فى حالة من التوتر المستمر والشك درجة انى اتنرفزت منها وقلت لها
بصوت عالى انى لا احب ان اعاقب بجريمة غيرى ثم انى لا اتزوج عليكى
وليس فى نيتى فقالت لكن انا لم انجب لك سوى طفلة غير طبيعية وانت تريد
اطفال فقلت لها ولنفرض انى تزوجت ولم تنجب الاخرى او انجبت طفل اخر معاق
هذا قدر الله ويجب ان نرضى بقضاؤة فقالت ان لكن والدك يقول انه سوف يزوجك
فقلت لها والدى فاكر انى خروف من نوع نادر يجب ان ينجب كما يفعل فى مزرعتة
وانا لست بخروف ولا اقبل ان اتزوج تانى طلما انك مطيعة وحبيبة ماذا بيكى تحاسبيننى على كلام الاخريين وتصرفاتهم يا حبيبتى لن اتزوج غيرك واطمئنى
فهدأت وذهبت بها الى المستفى فأذا ضغط الدم عندها 160/110 وكادو ان يحجزونها
فقلت للدكتور ان يتصرف كيفما شاء. فأعطها قرص تحت اللسان وامر لها بحقنة وتظل تحت المراقبة الى ان ينزل الضغط فقلت لها ونفرض انى تزوجت
فلن تحسى ابدا بها وستحسين انك انتى الوحيدة فى حياتى كم كان يقول الحاج متولى بالمسلسل فضحكت فقلبت المضوع ضحك واى احد يفتح سيرة الزواج الثانى
اما اقفل الموضوع او اقلبة ضحك وكان الله فى عون ام سيف اختها فزوجتة الجديدة تخيلوا احضرت له سيارة هدية وهى فى سن ابنته التى بالجامعة او اكبر منها قليلا
ماذا اقول انا لا الو م علية لكن الوم من اتت له بالسيارة فى....كأنما تشترية رغم انها صغيرة
وحلوة ليس بالدميمه واى شاب يقبلها لكن لماذا هذا الرجل الكبير لا اعرف
المهم ما رأيهم هل اتزوج التانية وهل فيه حد عندة عروسة مع العلم ان زوجتى
تلعب الجودو ؟ فمن لها القدرة للدفاع عن نفسها فلتقترب منى وانا سأتفرج فقط
ارجو المعذره على الاطاله
عماد

emad5966
19-04-2008, 09:21 AM
امل جديد
اليوم 19 بكرة ميعاد ذهابك الى الكتور لا تنسى ان تسألى لى عن الدواء هل الوبرا يعطى نفس مفعول السبرالكس
وسلميلى على الدكتور وابعتيلى رقمة على البريد يتاعى ممكن تبعتية على البريد بتاعى بالمنتدى
وادعوكم جمعا لزيارة صفحتى النادى الثقافى للنقاش الحر
عماد

khmoos
19-04-2008, 10:53 AM
صباح الورد للجميع
وانشاء الله تكنون بصحه جيده

ad11112
19-04-2008, 01:28 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اختي دموع الشموع الف لاباس عليكي وطهور ان شاء الله ....
حتى تفهمي حكاية الاعراض هذه مثل النغزات عند الصدر وحول القلب حاولي تقرئي موضعي هذا كامل
الجهاز العصبي يتكون من جزئين :
الارادي مثل الاعصاب الحركية التي تجعلنا نحرك يدنا ورجلنا وعيننا وفمنا وهكذا
واللا ارادي مثل تنظيم التنفس والهضم ودقات القلب والتعرق وهكذا
والاعصاب اللا ارادية ماشية من المخ الى جميع الاعضاء الداخلية والخارجية
طيب هل ممكن التحكم في الاعصاب اللاارادية ؟
الجواب نعم بطريقة غير مباشرة مثلا افراز الدموع لا ارادي ولكن لو ابقيتي عينك مفتوحة بدون ما ترمشي
رايحة تدمع وكذلك لو ادخلتي يدك الى حلقك رايحة تحسي بالغثيان وكذلك لو جريتي رايحة تزدوي نبضك
ولو جلستي في الحررايحة تعرقي بارادتك وهكذا ......صح ؟
بطريقة اخرى لو نبهتي العصب غير الارادي رايحة تتحكمي فيه بطريقة غير مباشرة هذه الخطوة الاولى
هل جربتي المشي لمدة طويلة او لعب الرياضة والقفز وجربتي الشد العضلي ؟؟؟؟؟
الاعصاب من هذه الناحية تشبه العضلات حيث ان التوتر المستمر يصيبها بشد يشبه الشد العضلي
طيب كيف نكتشف شد الاعصاب ........؟؟؟ بالنغزات مثل الشد العضلي بالالام
طيب المشكلة ما هي ؟؟؟
ان الاعصاب المتوترة تفرز هرمونات التوتر فتحفز الالاعصاب غير المتوترة فنخاف فتزيد افرازات هرمونات
التوتر ونبقى متوترين على طول وكل شوية يئن عصب شكل مرة في الصدر فنفكر انه القلب ومرة في الحلق
فنحس بغصه فنفكر انه سرطان ومرة في الجلد فنحس بالتعرق نقول سكر ومرة ونبقى نخاف فلا يقف افراز هرمونات التوتر
ونحس بالاعراض تباعا اللي يشتكي منها الاشخاص القلقين وهكذا
طيب اقرئي الموضوع اكثر من مرة وحاولي تفهميه مئة بالمئة وبعدين لنا تجارب ورايحة تحسين بالفرق
ان شاء الله تعالى

khmoos
19-04-2008, 07:45 PM
الأخ ad11112 انت رائع جدا لأن تفسيرك منطقي لمشكله انا اعاني منها بشكل
مستمر وهي الاحساس الدائم بألام بلقلب بشكل كبير وعند الذهاب للطبيب يبدا بضحك ويقول ما في شيئ واذكر له اني احس بألم حقيقي وقوي يوهذا الالم ليس وهم او خيال ولايستطيع التفسير لي ذلك ارجو من الاكثار من هذه التفسيرات للحاله التي احس بها

فرج الله قريب
20-04-2008, 05:50 AM
صباح الخيرات للجميع
اخوي عماد الدكتور في جده فى مستشفي التخصصي اسمه (تركي التركي )
اخوي هذا الدكتور ثقه ارجو انك تراجع عنده ولا تلخبط في علاجك انتبه لصحتك اذكان مو عشانك عشان بنتك اللي محتاج لك لرعايتها اخوي من راي انك تجيب بنتك ومراتك عندك علشان تتحسن حالتك وهم بجنبك اتمني لك حياه سعيده ولاتنسا الدعاء اكثر منه وانت الحمدلله قريب من مكه كل جمعه اذهب لمكه واشرب زمزم بنة الشفاء واجلس امام الكعبه فى نهار الجمعه وتحر ساعة الا جابه عند الملتزم (باب الكعبه ) وادعي هنا الدعوه مستجابه باذن الله

فرج الله قريب
20-04-2008, 05:58 AM
اخوى khmoos
لاتخاف هذي النخزات اللي فى القلب طبيعيه من الحاله اللي حنا فيه والله ياخوي يام جتني وحسيت فيه واجزمت ان عندي مرض في القلب وترددت عل دكاتر ه كثيرين وصار ماعندهم ضمير خوفوني زياده نوموني عندهم وضعوا تخطيط للقلب واشعه ل
درجة انهم وضعو لي جهاز اذهب فيه للبيت بسعر الف وخمسمئه ريال سعودي عشان عل كلا مهم يسجل نبضات القلب والخفقان اللي يجيني مع النوبات وبعد هذا كله قالو هذا حاله نفسيه والقلب سليم لكن الحمد لله بعده ماعد اذهب للدكتور لو اش احس كلها اوهام عشان كذا لا زم ياخوتن تتعاملون مع هذي الا وهام والله يشفينا جميعا

khmoos
20-04-2008, 11:06 AM
فرج الله قريب
شكرا يا خوي أنت رائع ولازم كلنا نتعاون مع بعض
عشان الله سبحانه يشافينا من هذا المرض لا حول ولا قوة الي بالله
مشكور لك لكل الاخوه والاخوات علي هذا المنتدي الرائع

ابو تراب
20-04-2008, 08:01 PM
السلام عليكم .عليكم اخوتي بالرقية الشرعية.والمحافظة على الوضوء .لان الوضوء سلاح المؤمن .وكما تعلمون فالدي ياتي بالافكار الغريبة والوسواسية القاهرة التي تنتج عنها هده الحالة بشكل فوري.هي الشياطين.فعليكم اخوتي بالقضاء على راس هدا المرض وهم الوساوس الشيطانية .ادن عليكم بالاستعانة بالله.ولتعلموا علم اليقين ان الطب النفسي عاجز عن معالجة هده الحالة وانه يقف حيران امامها.مايقوم به هو اعطاء ادوية منومة لا اكتر. الدواء والعلاج والراحة والسعادة من ارادها فهي عند ارحم الراحمين.فعليك بدعائه.والبكاء في الدعاء.فلا يملك الشفاء الا هو.واعلموا ان الله ارحم بكم من الطبيب.بل ومن الاب والام. لان لا الطبيب و لا الام تشعر بما تشعرون به.بل الله هو من يعرف حقيقة ما في الانفس.

روح الامان
21-04-2008, 03:53 AM
مررررت من هنا

واقول السلام عليكم ورحمه الله وبركااااااااته

امل جديد
21-04-2008, 01:06 PM
صباح الفل على كل المهلوعين
يا عماد انا مش نسياك والله بس انا ما روحتش امبارح لظروف خارجه عن ارادتى اتاجل معاد الكشف الى الاحد القادم باذن الله اواعدك انى اجبللك رد على استفسارك بس معلشى والله غصب عنى هتستتنى شويه ليوم الاحد القادم باذن الله تعالى

emad5966
21-04-2008, 02:07 PM
من عماد حكمدار منتدى نوابات الهلع الى امل جديد المقيمة بدير النحاس
لا تأ خذى الدواء الدواء فية سم قاتل الدواء فية سم قاتل
انا اشتريت الدواء يأمل بعد ان اتصلت بالدكتور بتاعى وطبعا قعدت ساعة الاربع على التليفون
والا خر قالى ان اللوبرا 20 والمصنع بالمملكة العربية السعودية هو نفسة سبرالكس 10
المصنع بالزفتة الدنمارك والحمد لله
وشكرا يامل وتانى مرة ابقى اسألينى انتى اسهل وفين رقم الدكتور ملوخية باللحمة دة
علشان اكلمة
انا اليوم سعيد جدا وربنا يدم لنا المصنعات الاسلامية من دواء وغيرة لا تتخيلى مدى تعاستى وان كنت اشترى الدنماركى دة لكن الحمد لله
بقولك ابقى اسأليلى على دواء اسمة استراتيرا بجد مش بهزر لأنة مش موجود هنا
خالص لكن هتلقية عندك فى مصر وقوليى سعرة وهل هناك بدائل ممكن اشترها
من هنا ويارب المرة دى تروحى للدكتور بقى وبطلى توزيغ
عماد

امل جديد
21-04-2008, 02:18 PM
هههههههههههههههههههههههه
حاضريا حكمدار ويارب كده يارب تبقى دايما كده مبسوط وسعيد
وبالسنبه لرقم دكتور ايهاب ملوخيه فادخل حالا وانا اكبهوللك بس عرفنى انك دخلت و همسحه بسرعه وعلى فكره انا لو اتوقفت عضويتى اعملوا ثوره هلعيه وحررونى
وعاشت مصر حره مستقله

khmoos
22-04-2008, 12:48 PM
امل جديد
صباح الخير
سؤال ؟ احس في خدور في الوجه من جهة اليسار في بعض الاحيان
ارجو احد عند سبب

امل جديد
22-04-2008, 02:21 PM
khoomos
صباح النور انا ما عنديش بصراحه تفسير لاحساسك ده
لكن ا اقدر اقولهولك ياريتما تركزشى اوى كده ف كل احساس تحسه
علشان لو عملت كده هتحس بمليون حاجه وحاجه وكده ممكن الامر يتقلب لوهم
حاول زى ما قلتللك انك تشغل نفسك وتركز ف اى حاجه تانيه دور عى اى شىء تكون بتحبه وعمله دور على هوايه ومارسها العب رياضه اشتغل غل اضافى ركز ف مزاكرتك اعمل اى حاجه ليها معنى تشغل وقتك
بجد حاول تاخد بنصايحى هتفرق معاك كتير

دمـوع الشـموع
22-04-2008, 07:36 PM
السلام عليكم
شكرا لك اخ ad111
وعلى توضيحك وفعلا قرائتها كم مره عشان استوعب الي قاعد يصير

دمـوع الشـموع
22-04-2008, 07:37 PM
الاخت نادرة جدا
اتمنى لك الصحه والعافيه
اسمك موجود
لكن اين انتي
اين مشاركاتك

الدنيا حلوة
23-04-2008, 12:58 AM
اخ ad1111

معنى كلامك ,, ان التوتر يخلق اوهام ..ومن الخوف

نقعد نتخيل اشياء مالها اساس..

مثل الام القلب .. وف العضلات وو الخ

هل ان زال التوتر والقلق والخوف..

تزول هاذي الاعراض ؟؟ يا اعضاء؟

اتعبني الهلع
23-04-2008, 02:23 AM
ما تتصورون فرحتي لما لقيت أنه فيه نادري خاص لنوبات الهلع
نوبات الهلع اللي ضيعت وقتي وفرحتي وشبابي
وهي السبب في رفضي الدائم للعمل وأنا عاطله عن العمل ولكني لست حزينه بالعكس أشعر بالأمان فالبيت ولا أستطيع الخروج إلا برفقة أمي فكيف سأصحبها معي للعمل كما كنت أفعل أثناء دراستي الجامعيه فلو لم تكن معي لتركت الدراسة
فأنا أعاني من نوبات الهلع منذ خمس سنوات وذهبت لدكتورة نفسية وأعطتني دواء السيبرالكس وكان ذو فائده طفيفه وذهبت شيوخ للرقيى..
والله تعبت تعبت هل هناك علاج لهذا المرض؟
هل هناك أشخاص شفيوا منه؟
أسأله كثيرة تدور في عقلي
والله يشفيني ويشفيكم ويشفي مرض المسلمين

emad5966
23-04-2008, 09:04 AM
العضو اتعبنى الهلع
السلام عليكم ورحمة الله واهلا بيكى عضوة جديدة بيننا ولا تخافى ولا تحزنى
انشاء الله نساعدك كتيير واما عن سؤالك بأن هناك ناس شيفو من الهلع نعم كتيير
واما عن دوائك السبرالكس فأنا مثلك تماما اخد السيبرالكس ونتيجتة كانت فى الاول لا تؤثر ثم ذهبت الى الدكتور للمتابعة فزاد الجرعه الى ان تم التأثير ثم خفضها ثانيا يعنى لازم تتباعى مع دكتور خصوصا فى الاول فهذة النوات بسيطه جدا لكن خطيرة جدا مثلها مثل اى مرض اذا تركتيها زادت واذا تابعتى مع الكتور والدواء ذهبت نهائيا
انا عن نفسى لا احب الخلطات الشعبية والنصائع العامة خصوصا فى الصحة النفسية والنصائح الدينيه........... اذهب الى متخصصين
فالسبرالكس يجب ان تستمرى علية 6 شهور على الاقل
وارجو ان تكتبى هواياتك لكى استطيع مساعدتك ولا تقولى انه ليس لكى هوايات معينة اكتبى اكثر شى تحبية فى هذة الدنيا
ومعظم النوبات تأتى من موضوع مر وفات لكن مازال هناك نقطه عدم استيعاب داخلك ترفض هذا الشىء الذى حدث وبتالى تنقلب الى خوف من اشياء اخرى او تقوقع نفسى نتيجة عدم رضاء عن هذا الموقف ومن ثم يتطور الوضع الى عدم رضاء عن المجتمع وفى بعض الاحيان يتطور الى عدم رضاء عن الله وعن النفس وبالتالى يكون العذاب والعقاب اللااردى من الدخل والذى يتمثل فى نوبات الهلع
ارجو ان تكونى فهمتى شىء
وايضا اعطاء المواضيع اكبر من حجمها له تأثير سلبى على نوبات الهلع ويزيدها
لذلك تفاعلى معنا واكتبى كل ماتريدين بقوة وثقة ولا تيأسى فنحن جميعا بجانبك
وارجو ان الا اكون اثقلت عليكى
عماد

emad5966
23-04-2008, 09:10 AM
امل جديد
صباح الخير
وسبق وقلت لسيادتك على دواء اسمه استراتيرا ونفضتيلى تنفيضه اسكندراى
ارجو الاهتمام يامل ولا انا جنب الكعبة اهبدك دعوة اخليلى مهلوعه دبل
بقول لسيدتك ساعدنى لوجه الله هتلا قيه فى صيدلية العزبى ممكن هكذا يقولون
استيرا تيرا 10ملجم
بقولك يامل انتى صحيح تحبين القراءه فهناك كتاب خطيييير
اسمه ......................... لا لما اعرف انتى بتحبيى القرأه والا لا الاول
عماد

امل جديد
23-04-2008, 03:03 PM
يا عماد يا مدوخنى سالتللك الصيدلى وهو اصلا اول مره يسمع عنه
بس قاله انه هيدور عليه ف كذا صيدليه وهيبقى يبلغنى
وانا هبقى ابلغك
وبلاش دعوات وحشه
ادعيلى كده اتجوز واخلف كده يعنى ظبطنى طالما انت جمب الحرم
وانا برضه هدعيللك مهو الدعاء بظهرالغيب مستجاب باذن الله

امل جديد
23-04-2008, 03:09 PM
اتعبنى الهلع
اهلا بيكى مهلوعه جديده معانا ولا يهمك يا قمر خدى الموضوع ببساطه بس زى ما قاللك عماد لازم لازم لازم متابعه مع الدكتور وتظبطى معاه لعلاج وطبعا تلجائى ف الاول والاخر لله وتدعى كتير وتصلى وتحاولى تخرجى لوحدك لانى ده مهم جدا وده اسمه العلاج السلوكى
ع فكره انا كنت زيك كده بالظبط بس برحمه ربنا وبالدواء قدرت انى اتغلب على اخوف وبقيت بخرج لوحدى ومفيش اى مشكله والحياه ماشيه اهيه
ف الاول والاخر الامر محتاج عزيمه قاومى نفسك واتحديها وخليكى قد التحدى اتحدى المرض واغلبيه وما تيئسيش ابدا من رحمه ربنا
بس زى ما قلتللك واظبى مع الدكتور وهو ال هيحددللك الجرعه المناسبه ليكى
وطمنينا عليكى وشاركينا دايما واحكى وفضفضى وحاولى تشغلى نفسك دايما وخليكى معانا دايما

ad11112
23-04-2008, 06:17 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي \ اختي الدنيا حلوة
لا اخي ما قصد ابدا انه التوتر يخلق اوهام بالنسبةلنوبات الذعر ( القلق )
المشكلة في نوبات الذعر هي سوء التفسير .....
يعني ازدياد سرعة النبض او شوية الغثيان او الصداع او ...... او الدوار او ....الخ
تفسر على انها اعراض خطيييييييييييييييييييييييييييييييرة مررررررررررررررررررة لمرض خطير ايضا
فيقول انا مصاب بنوبة قلبية او سرطان او قرحة معدة او سافقد الوعي سافقد عقلي او ..... كوارث
فنتيجة الخوف تزيد هرمونات التوتر ( الزائدة اصلا ) فتزداد الاعراض ( ضربات القلب او الدوخة ....الخ )
فتزداد قناعته بتفسيره الخاطيء ويدخل في دوامة تصاعدية الى ان يصل الى مرحلة الذعرالكامل .
طيب الاعراض اصلا زايدة من ايه ؟.
سؤال جيد ونقول ممكن من طول الضغط على الاعصاب رغبة في الكمال او المنافسة او الارهاق الزائد او الوهن فقر الدم نقص الفتامينات
زيادة الوزن الضعف العام ....
كمان ممكن بسبب صدمة قوية مثل وفاة قريب بعد معاناه طويلة او حادث مروري او منظر مخيف او .....
كمان ممكن بسبب حساسية الاعصاب نتيجة لعامل وراثي او تربية خاطئة او.......
فتئن الاعصابي معلنة عن تعبها فيساء التفسير وتستمر الاعراض ويزداد الضغط على الجهاز العصبي وكل مرة تتعب اعصاب عضو
فتأتي منه اعراض ..... يعني الادمي ما يتوهم الم لا فيه الم حقيقي عضوي لكن سببه الاعصاب المغذية للعضو وليس العضو
نفسه

نادرة جدا
24-04-2008, 12:13 AM
اللهم أمن روعاتنـــــــــــــــا......

ad11112
24-04-2008, 10:43 AM
اختي ( اتعبني الهلع )
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته ....
اختي ما هذا اليأس لا تيئسي من روح الله فبين ساعة وساعة فرج
المهم ما دامك ما استفدتي من العلاج - سيبرالكس - فانا انصحك ان
تقرئي سورة التكاثر والناس والاخلاص والفلق على ما ء وتشربي وتستحمي منه
خمسين مرة لكل سورة لمدة اسبوع ونشوف بعدين كيف ان شاء الله
دمتي بدون هلع

مقاتل من الصحراء
24-04-2008, 11:07 AM
اخواني
هاك نقطة مهمة ومهمة جدا
(( علاقتنا بالأنترنت ودورها في زيادة القلق والهلع))
من واقع تجربة طويلة مع النت اكشتفت أن كثير من المصابين بالقلق يستخدمون النت بشكل سلبي في البحث عن المعلومات
كيف ؟؟
عندما يشعر البعض بصداع بسيط أو ألم في الصدر يدخل على محرك البحث ويكتب هذه العبارات ( صداع ،، ألم في الصدر ،، الخ ) ثم تظهر له نتائج كثيرة ثم يتشعب مع المواضيع ويقرأ في حالات ليس له علاقة بها ثم يستمر في دوامة القلق اللامنتهية

أذكر يوما انني اصابني سعال بسيط ( كحة يعني ) فدخل على قوقل وكتبت عبارة ( سعال ) فأعطاني نتائج لها علاقة بالذبحة الصدرية ( تخيلوا ) مامدى تأثير مثل ذلك عل انسان مهئيأ للتوتر والقلق ...

جرب ان تأخذ على نفسك عهد لمدة ثلاثة أيام ألا تقرأ في النت ولاتبحث لا عن شي ايجابي ولاحظ الفرق ...
جرب البحث عن مثل هذه العبارات
( الراحة النفسية )
الطمأنينة
السكينة
التفائل
تمنياتي للجميع بالراحة والصحة والعافية

أخوكم
مقاتل من الصحراء
عميد مقاتلي هذ النادي وأحد مؤسسيه :)

khmoos
24-04-2008, 12:22 PM
مساء الخير
للجميع كل يوم اكتشف ان هناك اشخاص رائعين مخلصين
في هذا المنتدي

امل جديد
24-04-2008, 01:47 PM
صباح الخير على عيونكم جميعااااااااااااااااااا
يارب صبا ح جديد ليوم جديد من غير هلع
يارب تكونوا كلكم بخير وسعاده وصحه وطمانينيه وسكوووووووووووون
حبيت بس اصبح واطمن على احوالكم

اتعبني الهلع
25-04-2008, 06:07 PM
السلام عليكم
حالياً وأنا اكتب لكم أشعر بدوخه وتوتر واتساع حدقتي العين..

دمـوع الشـموع
26-04-2008, 01:39 AM
صباح الخير للجميع
اتمنى لكم كل الصحه والعافيه
انا اتفق مع الاخ مقاتل الصحراء ان البحث
وكثرته تتعب الشخص
لكن ساعات ممكن تخفف
مثلا احينا احس بدوخه فارجع لمواضيع الهلع واقرا وارتاح واحس ان الامر طبيعي جدا

لا ادري عن نفسيات الاشخاص الاخرين بس انا ارتاح كذا
انصح الجميع بالمحافظه على الورد اليومي
وصلاة صلاة صلاة اخر الليل
والي مايقدر يصلي قبل لا ينام

طنشو كل شي الدنيا ماتسوى

انا مازلت اعاني لكن فترات وفترات الحمد الله على كل حال

امانه عليكم كل من يقرء ردي
يقول

استغفر الله
سبحان الله عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
اللهم صلي وسلم على محمد

ومرحبا بالاعضاء الجدد

روح الامان
27-04-2008, 01:25 AM
ملللللللللللللللللللللللللللللللليت

ehabdiesel
27-04-2008, 11:12 PM
احب ان اطمئنكم اخوانى فأنا قد اصبت بنوبات الهلع فى سن السادسه والعشرون وكانت حالتى شديده جدا اما انا الان فى الثامنه والعشرون وقد من الله على بالشفاء تماما من هذا المرض .
والحمد لله لم يترك هذا المرض اى اثر فى حياتى بل خرجت من هذة الازمه اقوى والحمد لله.
انا لم اذهب الى اى طبيب نفسانى ولم اتناول اى حبة دواء الافيتامين B
فكان سبب شفائى هو التقرب لله سبحانه وتعالى والمحافظه على صلاة الجماعه فى المسجد وكثرة الاستغفار والمداومه على اذكار الصباح والمساء.
فقد صبرت كثيرا وفرحت بصبرى كثيرا فى النهايه.
بجانب تمارين الاسترخاء وتمارين التنفس والبعد عن الافكار السلبيه وبعث الطمأنينه فى النفس
فانا احب ان اطمأن اخوانى ان هذا المرض البسيط له نهايه اولا بفضل الله تعالى ثانيا بأيدى المريض نفسه.
شفاكم الله جميعا
والسلام عليكم ورحمة الله

انعام
29-04-2008, 12:34 AM
مرحبا لكم جميعا.. انا سعيدة بالمشاركة معكم وأعتقد انه إحساس مريح بأن يشعر الإنسان أن هناك من يشاركه معاناته ويسأل عنه.
أنا أعاني من أعتقد نوبات حيث أن طبيبتي لم توضح لي اسم المرض تحديدا اشعر خلالها احيانا ضربات قلب سريعة وأحيانا ضيق في التنفس وأحيانا غربة عن المكان الذي اتواجد فيه وأحيانا انفصال غريب عن الواقع.. وأحيانا إحساس غريب بأن تصرف ما غير طبيعي سيصدر مني.. قلق وخوف.. لكن ما يريحني أن هناك أجر على صبرنا هذا بإذن الله.
أتمنى الشفاء للجميع بإذن الله تعالى
بنت الكويت

اتعبني الهلع
29-04-2008, 03:12 AM
أشكركم على ترحيبكم وتطمينكم لي وجزاكم الله خير والله ينعم علينا بالشفاء التام إن شاء الله..
لقد تركت السيبرالكس منذ حوالي أسبوعين لإني شعرت أنها سببت لي هبوط في دقات القلب وصعوبه في التنفس..وعند استشارتي للدكتور عن طريق الهاتف طلب مني أوقفها ولم أجد موعد قريب للقائه وأنا الأن أعاني من الأرق والتوتر هل أخذها على الرغم من أثرها علي؟؟أم ماذا أفعل؟

اجبرتني الظروف
30-04-2008, 02:34 AM
اسعدتم مساءا جميعا .. اخواني انا كنت اعاني من نوبات الذعر بشكل كبير .. لدرجة اني احيانا اقوم من النوم علي الاحساس فيها .. طبعا احاسيس فظيعة اجلس اطالع في عيالي وانا اودعهم ومالي احد اشتكي له الا رب السماء
بعدها مليت فعلا .. وصلت لمرحلة قلت فيها واذا مت ايش يصير اجلي وانكتب لي خلاص
وفعلا في احد المرات جتني لدرجة اني كنت احس ببرودة في اطرافي واصفريت بجد من شدة الرعب وبديت احس من الخوف بتنميل
لكني قلت ما فيها خلاص .. نمت وتشهدت وقلت انا بستسلم لها .. والله العظيم بعدها اختفت كاني كسرت حدتها
طبعا هي تجي فكرة وتتطور لدرجة كبيرة
للعلم اعتقد ان الي يصير معانا مو الاحساس بالموت لاننا نرمي هذا الاحساس الي شئ مجهول عشان كذا نخاف اكثر
لكني بعد ما جربت الموت في احد ولاداتي لاني نزفت كثير كان الشعور مختلف وبالعكس كنت احس اني صرت خفيفة وما جاني نوبة ذعر بالعكس كان شعور جميل
عشان كذا حاولوا تفكرون في نوبة الذعر علي انها غير احساس الموت
انا بعد قريت مرة انوا اذا جت الواحد نوبة ذعر يبدا ينتفس تفس عميق ويركز علي هذا التنفس وان شاء الله تروح منه
اتمني اكون افدتكم .. ولو ما كنت مجربتها مدة 3سنوات ما كنت جاوبت عليكم
كونوا بخير

امل جديد
30-04-2008, 02:58 PM
اتعبنى الهلع طالماالدكتور قاللك اوقفى الدوا يبقى توقفيه بس روحي له ف اقرب وقت علشان يوصفللك دوا جديد شفانا الله وعفانا جميعا

عـــــــــــــــــــــــــــــماد
اناسالت ع الدواء ف الصيدليات اللىق لتلى عليه وهو استراتيرا جبت منين الاسم ده الدكاتره قالولى انه ده مش دواء لا ده نوع من انواع الفصام ايه يا عم ده خلتنى اتكسفت قدام الدكاتره كسفتنى قدام الاجانب

emad5966
30-04-2008, 05:15 PM
امل جديد
السلام عليكم ورحة الله
سيادتك بتقوليلى ان الدواء طلع نوع من انواع الفصام تمام تمام الله يهديلك الدكتور بتاعك دة
الدواء جبته استراتيرا 10ملجم من صيدلية العزبى بالقاهرة بمبلغ 580 جنيه العلبة
وجبته زوجتى ست الستات ادى البنات اللى تفرح وجيب الديب من ديله
مش نوع من انواع الفصام بقولك يامل ابقى خدى معاكى الصيدليلى للدكتور المرة الجايه
وشكرا على تعبك واتعبلك كدة يوم فرحك يارب واسف على كسفتك واعذر الدكتور لأن الدواء لسه نازل جديد
وانتى اخبارك ايه واخبار خطيبك لسه موجود والا ايه لنا جاهر عاوز اعمل مشروع الحاج متولى واتجوز الثالثة والرابعه وطبعا انتى هتبقى التانيه بس ايه
ولا عمرك هتحسى ان فيه حد غيرك فى حياتى
امضاء
الحاج متولى

دمـوع الشـموع
01-05-2008, 03:08 AM
صباح الخير
مرحبا بكم جميعا
ومرحبا بالاعضاء الجدد

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

امل جديد
01-05-2008, 01:24 PM
ال قالى كده الدكتور الصيدلى مش الدكتور بتاعى يا عمده
وبعدين المبلغ ده كتير اوى على علبه دواء ليه يعنى ؟؟؟؟
وعموما ماشى يا عم ربنا يخليلك ست الستات كده يارب دايما
ويخليلى سيد الرجاله (( خطيبى طبعا ))
ابقى طمنى عليك وقولى ايه اخبار الدواء معاك
طمنى اول باول

emad5966
01-05-2008, 01:53 PM
الدواء كويس وانا كمان الحمد لله كويس شكرا يامل على الاهتمام
عماد

امل جديد
03-05-2008, 03:25 PM
مبسوووووووووووووووووطه كتيررررررررررررررررر
يارب تكونوا كلكلم زى كده واحسسسسسسسسسسسسسسن يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااارب

khmoos
03-05-2008, 05:40 PM
ربنا يفرحك اكتر وأكتر دائما انشاء الله

emad5966
03-05-2008, 09:57 PM
السلام عليكم
علاج ضيق الصدر
هو

روح الامان
04-05-2008, 01:59 AM
يا اخوانى واخواتى

فيه علاج شعبى

راح اجربه

واخبركم بالنتائج

emad5966
06-05-2008, 08:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله
اصدقائى الاعزاء اعضاء نادى نوبات الهلع احب اهديكم سلامى وتحياتى لكم جميعا
وكمان اقولكم ان هذة الدنيا كلها بما فيها وهم كبير ولا فيها اى شىء مهم
ولا فيها اى شىء يستحق كل هذا العناء الذى نعانيه
فنصيحتى ارمى وراء ظهرك ولا تلتف الى الماضى ولا الحاضر وعيش اللحظه
هذة اللحظه فقط
لأنك ممكن تموت بعد هذة اللحظه
او اثناء هذة اللحظه فلا هم امس ينفعك ولا هم غدا سيدافع عنك فقط فكر انك
.................................................. فى اى وقت واى لحظه
انما الحياة الدنيا لعب ولهو ............
على فكرة انا رجعت للزانكز وكمان السبرالكس فأول من اقول له هذا الكلام
هو انا لكن مش عارف اطبقه ولو حتى ليوم واحد
اخوكم المكتئب دائما
عماد

امل جديد
06-05-2008, 08:48 PM
اخويه الغالى جدا جدااااااااااااااااا
عمــــــــــــــــــــــاد
ليه حاسه ف نبره صوتك حزن وضيق ؟؟؟؟
يمكن انا ماعرفشى ايه اسباب ده بس عايزه افهمك حاجه بسيطه الحياه من غير ضيق ما تبقاش حياه وكل وقت بيمر عليها فيه ضيق او زعل بنتعلم منه متقلشى كل حاجه ف الحياه وهم
حبك لبنتك مش وهم احساسها بيك وبحنانك مش وهم حبك لزوجتك وحبها ليك مش وهم احساس ابوتك مش وهم احساسنا هنا لكنا ببعض مش وهم
مانكرشى اننا بننخدع ف ناس كتير مانكرشى ده لكن برضه فيه ناس تانيه كتير طيبه وزى ما الرسول قال الخير فى وف امتى الى يوم الدين
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
روق كده واما تكون مضايق ازكر ربنا كتير واتوضى الوضوء بيطفى نار الغضب وصلى ركعتين لله وانت ساجد ادعى ربنا يزيل همك وحزن وبعدها امسك المصحف واقرى كتير لحد ما تلاقى نفسك هديت بس وانت بتقرأ ركز اوى ف كلام ربنا هتحس انى فيه ايات معينه بتمس احساسك صدقنى هترتاح اوى
ياريت ياريت ياريت تجرب نصيحه اختك الصغيره وبعدها هتدعيلى
بس ليه عندك طلب ما تتعودشى على الزانكس ارجووووووووووووووووووك
بيعمل ادمان بلاشه يا عماد استبدله ببوسبار 10 ما بيسببشى اى ادمان وخففيف انا بستعمله وبرضه اسال دكتورك
ولو سمحت تطمنى عليك واسفه لو طولت بس بستحلفك بالله تجرب نصيحتى

emad5966
07-05-2008, 08:31 AM
صباح الخير
ابنتى امل جزالك الله خير وشكرا على النصيحه سأبدا انشاء الله بالتنفيذ واذهب الى مكه انشاء الله هذا الخميس فأن فى الحرم راحة كبيرة وايضا قرأة القرآن هناك لها طعم احلى فعلا انا محتاج هذا هذة الايام
وشكرا
عماد

لحن الأماني
08-05-2008, 08:45 PM
اخوتي الكرام
استعينو بالله وعليكم بالصدقة وقراءة القرآن الكريـم .. >>>مجرب

toooom
09-05-2008, 12:51 PM
نوبات فزع ورعب فى قلبى وجسمى لا اعرف ما نهايه هذا الامر اقول الاه من كل قلبى واصرخ داخل نفسى واشكو الى الله فى قلبى واشعر بدوران شديد فى راسى وكانه ليس جسمى وكانها ليست يداى التى استخدمها ويهرب منى تفكيرى والدنيا من حولى تتغير والطمانينه تهرب ياااااااااا شعور مؤلم شعور يعجزك عن العمل والشعور بالدنيا الجميله لا اعرف ماذا افعل واكنت امتحانتى قد اقتربت ولكننى تجاوزت المرض ودخلت الامتحانات ونجحت بتقدير جيد وكانت لى اخر سنه وقاومت وقلت يارب انت تعلم ما بى ارفع عنى برحمتك واغفر لى بقدرتك واجعل كل هذا فى ميزان حسناتى يارب يارب صبرنى على مرضى وارفع ما بى واشفى كل مسلم يارب العالمين اخوكم الجديد فى نوبه العلع

امل جديد
09-05-2008, 07:53 PM
tooooom
الا بيك اخ جديد لينا ف نادى الهلع
عجبنى كتير اصرارك ع دخوللك الامتحان والحمد لله وبفضله تجاوزته وتبقدير جيد
يبقى خلينا نتفق ع انىالاصرار خطوه هامه ف العلاج
شفانا الله وعفانا جميعا
واهلا بيك بينا ومستنيك فضفتك وتحكيلنا ع بدايه نوبات الهلع معاك

ممتحنة
10-05-2008, 04:06 PM
اخت مسلمة تنضم الى منتداكم تضيف معاناتها الى معاناتكم و انينها الى انينكم بكل حرقة اقول لكم نحن جميعا في مركب واحد لكن الامل في الشفاء يبقى هو المجداف. يكفي ان نتدكر بان العسر مقرون بيسررين كما قال الله سبحانه و تعالى في سورة الشرح. هدا هو سلاحي ...انه ايماني بالله و حبي له و يقيني بان الابتلاء نعمة سنحسد عليها ان شاء الله يوم القيامة.اخوتي في الله يكفي ان اقول لكم اني خريجة معهد عالي و لم اشتغل بسبب نوبات الهلع لكي تحسوا بمعاناتي و انا الان اتابع العلاج مند 9 سنوات و عندما اتوقف عنه اعود الى نقطة البداية... المهم ارجو ان تقبلوني بينكم لكي افيد و استفيد علنا نجد مخرجا ان شاء الله من هدا المشكل النفسي العصيب

و الله ولي التوفيق

الممتحنة

امل جديد
11-05-2008, 12:53 PM
اختى ممتحنه
اهلا بيكى عضوه جديده واخت لنا ف نادى نوبات الهلع
انا ليه بس ملاحظه بسيطه ازاى 9 سنين علاج انا الدكتور بتاعى قالى ست شهور بس فتره العلاج!!!!!!!!!!!!!!
وازاى اما توقفى العلاج بترجعى للبدايه محتاجه منك تفهمينا وايه هو الدوا اللى بتاخديه وقد ايه جرعاته
مستنيه تواصللك معانا

ممتحنة
11-05-2008, 02:29 PM
شكرا امل جديد على تواصلك و اهتمامك

فعلا 9 سنوات رحلة علاج طويلة

طبيبي يقول انه مرض مزمن و علاجه طويل قد يستمر طوال الحياة

لكن انا اعترف اني كنت غير مواظبة على العلاج يعني احيانا كنت اتوقف بمحض ارادتي دون استشارة الطبيب و هدا ماكان يجعلني ابدا من جديد على حد قول الطبيب
المشكل التاني اني في مدينة ليس فيهل اخصائيين في العلاج السلوكي و المعرفي
اما بالنسبة للدواء فانا اخدت ادوية مختلفة و عاصرت اجيال من الادوية ههههههههه فكلما يظهر دواء جديد في السوق الا و طبيبي يقترح علي تجريبه لانه يكون اقل من ناحية الاعراض الجانبية و رغم التكلفة التي تكون اكبر فانا كنت اقبل طبعا تفاديا لهده الاعراض الجانبية

ممتحنة
11-05-2008, 02:33 PM
نسيت ان ادكر اسماء الادوية

انافرانيل 75
كزاناكس احيانا و ليس دائما

البروزاك - الديروكسات - تونيلوز

و حاليا استعمل الفليوكستين تحت اسم سرديب

kptc
12-05-2008, 08:10 AM
هل تعرفون دكتور فى الكويت نفسانى يعالج مرضى والذى يسمى (رهاب الساح ونوبات الهلع)Agoraphobia + Panic Attacks

انعام
12-05-2008, 04:40 PM
مرحبا اخواتي واخواني جميعا.. بما انني اعاني نفس المعاناة لذا فإني اشعر بكل كلمة تكتب في هذا المنتدى.. اسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفينا جميعا وأن يجعل معاناتنا هذه في ميزان حسناتنا.. ارغب بالاطلاع على الذين وجدوا ان هناك تحسن في حالتهم بفضل القرآن وغيره.. هل كان هناك اعتماد على آيات الرقية الخاصة بالشفاء؟ أم تقصدون القرآن بشكل عام؟ ارجو إفادتي

شموخ انسانه
12-05-2008, 05:44 PM
السلام عليكم
اخواني _اخواتي وربي تعبت ينتابني شعورر اني سوف امووت او احد من عائلتي لدرجة احس ان قلب امي اواختي بيووقف واحس انا ايضا بالام جهة القلب وغصه في حلقي وكان روحي سوف تخرج وينتابني حاله لاادري كيف اصفها كاني في حلم اودوامه او غشاااااوه وكاني اصاارع الموت فيحدث لي التعررق ونغزات في رقبتي مااااااااااااااااهذا

ممتحنة
12-05-2008, 06:10 PM
اختي شموخ لا تخافي و الله ما تحسين به شيئ عادي و ليس الموت

كل واحد سيموت عند اجله لن يستاخر و لن يستقدم

هده الاعراض عانيت منها لمدة طويلة شهور و ربما سنوات قبل ان ابدا العلاج

لكن الحمد لله مع العلاج و الايمان و تحدي المرض بقراءة القران و الادكار الحمد لله تحسنت كثيرا

ربنا يشفيك اختي و نحن معك و بجانبك

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا

فلها وربك يحلها
12-05-2008, 11:22 PM
السلام عليكم
مساء الخير لجميع الاعضاء الغالين
اخوي عماد:
وحشتنا يالغالي ووحشتنا مشاراكاتك
اختي امل جديد :
اتمنى ان يديم الله عليك السعاده في الدنيا والاخره
بالنسبه لي استخدمت السبرالكس لمدة 3 شهور وتركته صار لي الان اسبوعين بدون مراجعة طبيب
والحمد لله شفيت من هذا المرض البغيض ولم يبقى منه الا اشياء لا تكاد تذكر
العلاج يا اخواني بالصبر والمقاومه وليس بالعلاج الكيميائي صدقوني
العلاج مجرد مهدئ
اختي انعام :
ابشري يا اختي الغاليه بالشفاء والله ان هذا المرض مجرد مده زمنيه معينه ويذهب باذن الله
عليك بالرقيه وقراءة القرآن
وليس هناك آيات محدده القرآن كله خير
وهذا ايميلي يالغالين للي يبغى يستفسر او محتاج مساعده
لاني ناوي اترك المنتدى باذن الله
وابشروا بكل خير

فلها وربك يحلها
13-05-2008, 09:20 AM
عفواً..يمنع وضع الايميلات أخي..

امل جديد
13-05-2008, 02:48 PM
معتبر
ليه عاوز تترك المنتدى وتسبنا ليه اخدت الفرار ده
احنا هنا مع بعض بنقوى بعض ونفيد بعض
يارت تفهمنا اسبابك وارجو انك رجع ف قرارك

لحن الأماني
13-05-2008, 03:03 PM
اخوتي الكرام .. نفس معاناتكم مررت بها وتألمت وبكيث وشكيت .
صدقوني والله الذي لاإله إلا هو .. لم أجد مثل القرآن الكريم .. أقرأو القرآن يومياً وخاصة سورة البقرة لاتقولون طويلة قسموها ثلاث أجزاء جزء الصباح وجزء الظهر وجزء قبل المغرب ..
واهم شيء الإرداة القوية والإيمان الكبير بالله وأنه لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا ... وهو العالم بحالنا ..
الأطباء النفسيون قد يساعدون لفترة لكن لن يساعد نفسك مثل نفسك .
استعينو بالله وتوكلو عليه .. واهم شي قاومو ا ولا تستسلموا ..
... تجربتي مازلت إلى الآن ... ولي قصة .. وإذا عرف السبب بطل العجب..
وسأل الكريم رب العرش العظيم أن يشفينا وجميع مرضى المسلمين ولايكلنا إلى غيره أبدا.

فلها وربك يحلها
13-05-2008, 08:50 PM
اختي امل جديد
يعلم الله اني مانويت اسيبكم انتم لاكن ناوي اترك المنتدى ولمحبتي فيكم وضعت ايميلي لكم لكي لا انقطع عنكم
دمتم بصحه وعافيه

فرج الله قريب
18-05-2008, 06:51 PM
خواني واخواتي
اشخباركم وحشتوني وافكر فيكم دائم ابد مانسيتكم بس ماكنت ادخل لان المودم عندي خربان اشخباركم جميعا وهلا بالاعضاء الجدد خليكم معنا وتعابعونا باذن الله ان شفاءكم قريب
اخوي عماد ليش الكلام الاخير ماعجبني انت دائم اقو بحول الله وقوة
اختي امل جديد ياقلبي انتي نور المنتدي ماشاءالله عليك الله يديم عليك العافيه
اختي دموع الشموع ليش الجفا ولكني ارسل لك طيب ردي لو بسلام الله يهديك
اختي لحن الاماني صدقتي وصح لسانك
اخوي المعتبر كلنا الحمدلله نحس بتحسن بس مانترك اامنتدي فى لنا اعضاء محتاجين لنا كون بعون اخيك المسلم
اخواني واخواتي اكرر واقول استعينو ب الله وكثرو من الصدقات (داؤؤ مرضاكم بالصدقه) واكثرو من الدعاء واللجو الي الله وتغير بعض السلوك والاخلاق
اقتدو برسول اصفحو وسامحوا وابتسم فى وجه اخيك حسنا اخلاقكم انتم فى هذى المحنه والبلاء محتاجين لرحمة الله والفرج من الكرب لذلك الا كثار من التقرب الى الله هو العلاج (مجربه) ولله احمد والمنه
واكرر واقول ان عن تجربه تقريبا 50% بعد الله تحسنت بعد مادخلت المنتدي معكم عشان كذا اقول خلينا دائم فى تواصل مع بعض نشد يدينا ونساعد بعض حنا اسره واحده والله بعوننا
وأسأل الله لي ولكم العافيه

emad5966
18-05-2008, 07:02 PM
فرج الله قريب
والله جيتى فى وقتك فيننك من زمان ماحد سمع عنك اى شىء
انا الحمد لله بخير انتى اخبارك واخبار الكويت والاانتى من مصر
واخبار النوبات ايه
واخبار الادوية اية
واخبار اولادك وزوجك
انا الحمد لله بخير
والنوبات على خفيف من ساعة ما استعملت اللوبرا وانا غير متزن بالمرة
هو السبرالكس احسن لكنه دنماركى وانا لا احب اسمع حتى سيرة الزفته الدنمارك دى اصلا
عماد

فرج الله قريب
19-05-2008, 12:08 AM
اخوي عماد وش فيك نسيتني
انا من السعوديه من بوابة الحرمين
انا الحمدلله افضل والنوبات الله ليرجعها لي ولكم
انا ياخوي ماستخدم ادويه
وزوجي واولادي الحمدلله طيبين والله يعينهم علي اعصب عليهم
المهم انت اشخبارك ورحت للدكتور اللي قلت لك عله امنتك ب الله ياخوي تروح له
وغلات بنتك عندك تروح له وطمنا عليك
الله يشفينا جميعا

فلها وربك يحلها
19-05-2008, 11:06 AM
الــسلام عليكم

اخوي الغالي عماد

فالك العافيه يالغالي وان شاء الله الاجازه ناوي اسافر لجده واجلس معك شخصيا اذا كنت موجود وماراح تشوف الا كل خير يالغالي

اختي فرج الله قريب

ان شاء الله دوم في صحه وعافيه يالغاليه وفالك العافيه وصدقيني مع الصبر راح تشوفين كل خير

اختي الغاليه امل جديد

وينك طمنينا عنك المنتدى محتاج مشاركتك

أسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفي جميع مرضى المسلمين

اختي

امل جديد
19-05-2008, 01:12 PM
اخواتى واخلاء فى درب الهلع
ازيكم كلكم يارب تكونوا بخير ليه يومين مادخلتالمنتدى بس والله وحشتونى وبفكر فيكم كتير يعلم ربنا
معتبراخويا الغالى فرحت بمشاركاتك وبتمنى تكون رجعت ف قرارك انك تسيب المنتدى كلنا هنا محتاجين بعض زى ما قالت فرج الله قريب
فرج الله قريب
وحشتينى كتير ايه اخبارك يارب تكونى بخير انتى واولادك ووجك
عماد
اخوى الكبير وابويه الاب الروحى
ايه متلخبط ليه بتقول الدوا شكله ملخبطه يا عماد شوف دتور يظبطك ع الدوا ال يناسب حالتك وبلاش تاذى نفسك بدوا يلخبطك ماحناش ناقصين لخبطه
اماعن اخبارى انا
فانا كنت عند الدكتو ر ف استشاره وقالى انى فاضلى شهر ويبتدى يسحب الدوا من جسمى واحده واحده يعنىتقريا كده قربت اخلص وقت العلاج انا مش عارفه هيسحبه ازاى ولاازاى هيقلل الجرعات
بسبصراحه انا بقيت احسن ولله الحمد وخايفه اوى اوى اوى انى سحب الدوا يتعبنى او يرجعلى التعب لا قدر الله وامنتكم بالله تدعولى
انه بعد ما يرفع منى الدوا ما يحصلشى اى مضاعفات
خايفه اوى لكن مسلمه امرى للى خلقنى هو احن عليه من كل البشر
معلشى طولت عليكم بس كنتم واحشنى اوى

ممتحنة
19-05-2008, 03:01 PM
ان شاء الله خير اختي تفائلي خيرا ......

كما يقول ربنا انا عند حسن ظن عبدي بي

احسني الظن بالله و ارمي بمخاوفك بعيدا و التفتي الى حياتك فانت ان شاء الله الشفاء قريب منك على بعد خطوات فاصبري و لا تضيعيه من يديك باوهام و وساوس لا داعي منها
بالتوفيق و الشفاء العاجل اختك في الله و رفيقة دربك ممتحنة

فرج الله قريب
20-05-2008, 05:58 AM
اخوي المعتبر
الحمدلله على رجعتك للمنتدي ايه ياخوي لا تترك النمنتدي دائم شارك وقول لا خوانك عن تجاربك وشجعهم عل الصبر وايه ياخوي زين ماتسوي انك تتواصل مع اخوي عماد هو بحاجه لك وانتم تقدرون تتواصلون مع بعض وتساعدون بعض ان شاء اله تكون اخوتكم فى الله اقو اخوه ومحبه وكون بعون بعض
لين مايفهم عليكم احد الا مثل حالتكم الله يجمعكم عل خير

emad5966
20-05-2008, 02:03 PM
المعتبر
السلام عليكم
اخبارك واخبار الامتحانات انشاء الله تكون تمام المهم اخبار نوبات الهلع اية
انا غيرت العلاج لأنة دنماركى بعلاج اخر سعودى هو ممتاز لكن مش عارف حاسس بانى شوية
النسيان زايد عندى مش عرف لية.
طمنى عنك وخليك معانا انا قبلك حاولت اسيب المنتدى لكن حسيت بوحدة رهيبة
ونصيحتى لا تصاحب احد من مثل حالتك وتمشون معا فى الشارع او غيرة
مينفعش مريض يشيل مريض اخر لكن خليك عادى ومفيش داعى تعرف الناس
لأن بعضهم يظهر انة صديق وهو فى الحقيقة عدو ويتمنى لك الخطاء فاحسن خليك
هنا ما احد يشوف الاخر ولا احد يعرف احنا مين
مجرد شويه ناس يعنى انا متخيل شكلك
انك بنظارة وشعرك ناعم وتلبس العقال والغطرة البيضاء
تخيل حلوة اللعبة دى اما متخيل

امل جديد
انها محجبه يعنى لا سمراء ولا بيضاء ممكن تكون بتحط مكياج لكن اللى يشوفها من بعيد
يفتكر انها دمها تقل لكن مع التعامل معها يلاقى دمها خفيف
اما فرج الله قريب
فانا متخيل شكلها حجاب اسود من الرأس الى قدميها لا تحدد لها اى معالم
لكنها فى البيت غير فهى والدة قويه الشخصية تضرب احيانا اذا استلزم الامر
اما ممتحنة فهى من نوع البنات اللى تلاقيها فى حالها كدة غير مغطية وجهها
لكنها تستحى كثيرا اذا اطالت النظر لها
اما بلا عنوان فى بيضاء نحيفة عيونها واسعة
ونجلاء الهاجرى قصيرة سمينه لكن دمها خفيف
اما الحورانى فهو ابيض شعرة ناعم عيون عسلى متهيألى
فما شكلى فى مخيالتكم
وبعدين نطلع لفوق شوية ونقول
ما شكل الصحابة وليكن سيدنا عثمان
وسيدنا على
كتير ناس متخيلنهم وفى الاخر يطلعوا شىء تانى
فكل من سمع اسمه يكتبلى شكليى ايه بدون مجاملة
عماد

حور2008
20-05-2008, 04:50 PM
السلام عليكم
انا تقريبا من اسبوع وانا معاكم اقرى القديم والجديد وابكتب قصتي لعلكم تساعدوني ولو بشيء بسيط الحمد لله انا لجأت الى الله عز وجل بالقران والذكر
ولكن انا تعبانه حيل يمكن علشان ان حامل من شهر ونص جتني حاله خوف موطبيعيه وقلق حسيت اني ابي اموت وانها لحظات اجلي قربت كنت عند رفيجتي معزومه طلعت بسرعه في البيت قريت قران سورة البقره بكيت والحمد لله وبفضله اني لم انهار لحضتها حاولت اتماسك ولم اشتكي الا لله عز وجل ولكن الافكار لم تتركني لما اشوف اعيالي ابكي ولما اشوف امي ابكي اخاف اموت واتركهم يكسرون خاطري عيالي امي لاحظت الحزن والكابه الى انا فيها واسالتني عن الى فيني فضفضت ارتحت شوي بعدين ردت حالتي مثل الاول الحين حالتي احس انها في زياده ولادتي قربت انافي اخر الثامن احس اني ابي اصرخ ابكي اموت والله تعبانه احس اني ابي اموت من الضيقه الى فيني كل تراودني فكرة اني ابي اموت في الولادة او في النفاس والله تعبانه ادعولي بالشفاء تعبة من التفكير اسمع صوت في راسى زاد المشكله ساعدوني الله يشافيكم جميع

فلها وربك يحلها
20-05-2008, 05:41 PM
السلام عليكم

اخوي عماد

ههههههههههههههه والله اني ضحكت يوم قريت تخيلاتك
اخوي الغالي قد تكون تخيلاتك صحيحه وقد تكون خاطئه اما بالنسبه للغتره والعقال مالبسها الا اذا رحت الجامعه واوقات العزائم اما في طلعاتي دايم البس كاب ومو كل السعوديين يلبسونها دايم

اما بالنسبه لسالفة اني ما اقعد مع احد مريض اقولك يا اخي الغالي انا ما اعتبر نفسي مريض الحمد لله لانا لو زرعنا فكرة المرض النفسي في انفسنا راح نتعب اكثر ليش مانعتبرها وعكه صحيه زي الصداع اوا مغص او شي زي كذا وبالنسبه للنوبات الحمد لله راحت بلا رجعه باذن الله وبعدين اخوي عماد لو اجلس معك شخصيا صدقني اخوي الغالي راح تحس انك تحسنت اكثر واكثر بحكم اني مجرب والحمد لله شفيت
أسال الله لك دوام الصحه والعافيه

اختي فرج الله قريب
ابشري ياختي الغاليه بمن يقف معك ومع كل من عانى واسال الله العظيم لك الشفاء العاجل

اختي حور 2008

حياك الله معنا في هذا النادي وان شاء الله راح تستفيدين

اما بالنسبه للافكار وحالة الخوف فتطمني ياختي الغاليه لست وحدك من عانى منها وانا اقولك شخصيا والله اللذي لا اله الا هو ماراح يصير لك اي شي بسبب هذه الحاله اللي تمرين فيها لانا كلنا حسينا بها وهذا احنا نكتب ونضحك ونفرفش هنا

وعلى فكره اختي حور هي كلها مسالة وقت وراح تختفي وتتلاشى تلقائيا
واما بالنسبه للحمل فانا اعرف ان الحمل متعب واكثر النساء يعانون وقت الحمل لاكن الافكار اللي في بالك هي اللي مضخمه المساله

لاكن تذكري ان فيه واحد لقبه في المنتدى المعتبر عانى كثيرا وشفي ولله الحمد بسبب الصبر

أسال الله العظيم رب العرش الكريم ان يشفي جميع مرضى المسلمين

امل جديد
20-05-2008, 10:29 PM
عماد انت وصفتنى صح بالظبط
بس اللى يشفنى من بعيد مش يقول دمى تقيل لاء يقول قرشانه وسوسه لكن ال يقرب منى بيلاقينى عكس كده خالص
امممممممممممممممممممممم
انا متخيلاك يا عمده ولا طويل ولا قصير ولونك خمرى وبنضاره مش عارفه ليه متخيلاك بنضاره
قولى بقى لو صح او غلط

ممتحنة
20-05-2008, 11:46 PM
اخي عماد
ههههههههه

شئ حلو انك تتخيل الانسان اللي بتتكلم معاه و ترسملو صورة في خيالك

تخيلاتك صح اخي ماكنت اعرف ان عندك خيال واسع لهده الدرجة هههههههه

المهم في الحقيقة لازلت لا املك اي صورة في خيالي لاي واحد في المنتدى لاني لسة عضوة جديدة و اوعدك مع الوقت سارسم لك صورة ان شاء الله و ابعتهالك ههههههه موافق

اختك ممتحنة

فرج الله قريب
21-05-2008, 03:43 AM
اخوي عماد
هههههههههههههههههههههه
الله يوسع صدرك بالايمان وطاعة الرحمان
والله انك ضحكتني وانا توني داخله المنتدي وضايقه ماجائني نوم وشوي متوتره
بس انك نسيتني الي في صدق ماشاء اله عليك تخيلك الحمدلله انا حجاب اسود من راسي الى قدمي الحمدلله اعتز بعباتي السوداء
اما شخصيتي في بيتي الحمد لله بفضل الله اني مسيطره عل الوضع ولم يمنعني مابي من اعراض ان اضعف امام اولادي الحمدلله
خاتي (حور 2008)
اهلا فيك اختي وانصحك ياختي انك ماتبينين امام والدنك اعراضك او اي احد عشان تقدرين تقاومينها اختي هذا شئ طبيعي وعارض ويروح ان شاء الله بس داومي عل الذكر وقراءة القران

khmoos
21-05-2008, 08:33 AM
صباح الخير يا اخون ويا اخوات
الحمد لله علي كل حال صارلي 2 شهر وانا اخذ العلاج سبراكس 10 غرام والحمد لله التغير مش كبير لكني اقاوم بشكل اكبر واتمني للجميع المشاركه بالمشاعر والاحاسيس حتي تمكن من مساعدة بعض وسلامي للاخت العزيزه امل جديد

emad5966
21-05-2008, 10:41 AM
استاذ معتبر
انا موافق انى اتقابل معاك لكن متى وفين حدد المكان والزمان
وجهز سيفك وفرسك لأن فى اتحادنا حرب على هذا الشيطان
وانفسنا التى تمل الية
اما انك بدون عقال او غطرة لا يمكن انا حاطك كدة فى خيالى وخلاص
عماد

emad5966
21-05-2008, 10:52 AM
امل جديد
انا مش بنظارة والحمد لله قولى مشاء الله لكن شكلى قريب مما وصفتينى
يعنى لاطول ولا قصير ولا تخين ولا نحيف ولا شايب زيادة ولا قليل يعنى
قد ابوكى باضبط او اقل شويه فى السن
اما عند لبسى فانا كنت من اشيك الشباب فى الجامعه كلية التجارة الخارجية بالزمالك فى القاهرة
اما الان ساعات اكون مهمل فى لبسى وساعات لا اكون زى اول
اما ساعات الاهمال مثل الان تجدين دولابى متبهديل ومكتبى مكركب
ويعنى
عماد

emad5966
21-05-2008, 11:00 AM
الاخت فرج الله قريب
الحمد لله طلع تخيلى فى محلة بس بطلى ضرب فى العيال مش لازم جامد يعنى شوى شوى
اما انا فكما وصفت نفسى اول
واحيكى على احترامك وحبك للعبايه بارك الله فيكى وزادك ايمان
وبما انك فى باب الحرمين يبقى انصحك بالصلاة عن الشيخ توفيق الصايغ
بشارع التحلية .